Vaste tentoonstelling: Het wonder van de Geest

Haarlem
Doorlopend
Tickets

In Museum van de Geest | Haarlem ontdek je het kunstwerk tussen je oren. Bekijk verschillende kunstwerken die je aan het denken zetten over stigma’s en het belang van mentale gezondheid. Wat is normaal en wat is raar? Moeten wij als mens veranderen, of moeten we onze ideeën over raar en normaal veranderen? Aan de hand van persoonlijke verhalen, wetenschap en levensvragen, ontdek je in het museum meer over je eigen geest én die van de ander.

Ontdekkingstocht

Je gaat op ontdekkingstocht naar het mysterie van de geest met een digitale guide. Je hoort de oude muren spreken. Zij leiden je de goede kant op, stellen kritische vragen en dagen je uit. Hoe empathisch ben je? En wat voor persoonlijkheid heb je? Je ontmoet wetenschappers en filosofen die al tijdenlang grip proberen te krijgen op de geest. Ook eigentijdse denkers, rappers en kunstenaars delen hun verhaal.

Open Geest

Het eeuwenoude voormalige Leproos-, pest- en dolhuis van Haarlem vormt het treffende decor voor 700 jaar zorg geschiedenis. Met als historisch hoogtepunt de originele 16e eeuwse dolcel. Gaandeweg krijg je inzicht in de manier waarop je oordeelt, want de drang om de menselijke geest in een hokje te stoppen hebben we allemaal. Hoe nieuwgierig zijn we eigenlijk naar de ander? En teken jij aan het einde van je bezoek de Universele Verklaring van de Open Geest?

Een selectie uit de kunstwerken en historische objecten: