Tabu de roze olifant en de Stigmajas | Ahmed Türkmen

Sinds de opening van het vernieuwde Museum van de Geest in Haarlem in 2020 vind je in één van de ruimtes Tabu de roze olifant en de Stigmajas van Ahmet Türkmen.

Olifant in de kamer

Het spreekwoord ‘De olifant in de kamer’ is van oudsher het beeld van zwijgzaamheid en ontkenning. Tabu de roze olifant (2020) staat voor openheid over ‘lastige’ onderwerpen. Ahmet Türkmen (1975), kunstenaar en herstelcoach, bestrijdt op creatieve wijze stigma, uitsluiting en vooroordelen.

Ervaringsdeskundige

De roze olifant zet Ahmet samen met zijn Stigmajas, Inclusietaxi en het boek Taboe in om te vertellen over zijn eigen herstelervaring. Hij laat zien dat niemand het verdient om negatief gelabeld te worden. Met Tabu de roze olifant pleit Ahmet voor meer openheid en het bespreekbaar maken van problematische situaties en mentale gezondheid.

Stigmajas

Op de Stigmajas zijn vooroordelen geplakt. “Iedereen kent ze. Verslaafden zijn onbetrouwbaar, crimineel, onverzorgd, enzovoort. Maar aan de binnenkant van de jas is ook een andere kant te zien. Dat je ook vader bent, broer, buurman en student,” aldus Ahmet.

“Mijn missie is dat mensen verslaafden leren kennen, zodat ze zien dat veel hardnekkige vooroordelen niet kloppen”. Zijn visie is dat verslaafden geholpen kunnen worden door professionele hulp, maar ook door ervaringsdeskundigen. “Mensen die je geloven. Het hielp mij ook om iemand te zien die eruit is gekomen. Neem de stap en zoek hulp, je hoeft het niet alleen te doen.”

Iemand met een problemen als een verslaving, een detentie achtergrond of andere negatieve ervaring, is niet alleen dat. Je bent ook een mens met kwaliteiten die gezien mogen worden voorbij het stigma.

— Ahmet Türkmen
tabu ik praat erover

Tabu bordspel en boek met ervaringsverhalen

Spelontwerper en uitgever Taleswapper werkt samen met Ahmet Türkmen aan het psycho-educatieve spel Tabu – ik praat erover. Het bordspel neemt spelers mee in uiteenlopende ‘lastige’ situaties. Deelnemers staan door het spel in de schoenen van mensen die te maken hebben met bijvoorbeeld verslavingen, suïcidale gedachten of andere mentale problemen. Maar ook discriminatie en uitsluiting op grond van geslacht, seksuele voorkeur, neurodivergentie, etniciteit of andere gronden, en zaken als schulden, detentie of analfabetisme komen langs.

Tabu – ik praat erover is een bordspel met situatiekaarten en een boek waarin ervaringsverhalen en praktische informatie staat. Het spel is bedoeld om docenten, coaches, welzijnswerkers en beleidsmakers op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de dagelijkse problemen van veel mensen. Problemen die vaak onzichtbaar blijven omdat schaamte en zelfstigma ervoor zorgen dat mensen niet durven te praten over hun ervaringen, en de weg naar hulp niet durven te nemen.

Een eerste concept van het spel is in 2022 gepresenteerd in ons museum, tijdens de Dag voor de Leefstijl.