Haarlem Amsterdam
Museum van de Geest verkeert in een ernstige financiĆ«le crisis en dreigt de deuren te moeten sluiten. We zijn dringend op zoek naar sponsoren. Vind jij het ook belangrijk dat we mentale gezondheid bespreekbaar maken met interactieve, culturele programmaā€™s? Doneer dan nu of volg onze campagne via deze pagina.

Geefcampagne ā€œHoud het museum openā€Ā 

Op 16 september startte Museum van de Geest met de crowdfundingactie ā€œHoud het museum openā€. De campagne vond online plaats. Een hoofdrol speelde verschillende pronkstukken uit het museum. De afgelopen weken spraken prominenten uit de cultuur en ggz hun steun uit, onder hen bevonden zich Thijs Launspach, Freek de Jonge, Saskia Schepers en organisaties als de Nederlandse ggz, MIND en het UMC Utrecht.

1

Jouw roze olifant

Op 10 oktober, World Mental Health day, ging de derde fase van de crowdfunding campagne in. De dag waarop er aandacht wordt gevraagd voor mentale gezondheidsproblemen. Ons symbool hiervoor: de (roze) olifant in de kamer. Want mentale kwetsbaarheden en problemen mogen niet genegeerd worden.

In deze nieuwe fase legden we de focus op de roze olifant. We startten met een nieuwe actie: ā€œPre-order jouw Roze Olifantā€. Deze symbolische actie heeft als doel om aandacht te vragen voor psychische gezondheid en het gesprek hierover te normaliseren en geld op te halen om het museum open te houden.

_T6A3678

Er gloort hoop voor Museum van de Geest

Op 5 november bleek dat het stadsbestuur van Haarlem het museum steunen wil met een tijdelijke subsidie en het kwijtschelden van huur en leningen, zo schrijven ze in een brief aan de gemeenteraad. Binnen Museum van de Geest gloort er hoop en nieuwe energie na dit positieve nieuws. Half december zal er in de raadsvergadering blijken of dit voorstel gesteund wordt.

Houd ons museum open!

Oktober benefietmaand

Op 6 oktober bleek er hoop te zijn voor het museum. Het museum had toen honderden donaties ontvangen, groot en klein. Voor een deel Ć©Ć©nmalig, voor een deel toezeggingen voor meerdere jaren. Dat laatste helpt nog veel meer. Met grote donateurs gaat het museum graag in gesprek over mogelijkheden voor steun voor meerdere jaren.

ā€œWe zijn overweldigd door de steun die we reeds hebben ontvangen, de manier waarop mensen actief anderen weer wijzen op ons museum. Maar de nood blijft hoog. We gaan er deze maand alles aan doen om gemeente en geldschieters verder te overtuigen van het bestaansrecht van deze bijzondere plek.ā€œ zegt Stephan Valk, voorzitter van de raad van toezicht van het Museum van de Geest.

Om het gat verder te dichten werd oktober opgeroepen tot benefietmaand. Verschillende events werden binnen en buiten het museum georganiseerd, om geld op te halen en de situatie onder de aandacht te brengen bij grote en kleine donateurs. Denk hierbij aan activiteiten tijdens ADE, lezingen in het museum, Selfcare Sunday in samenwerking met Flow Magazine en Psychologie Magazine en Het mooie kinderboekenfeestje.

Untitled design (23)

Red de open geest op de Grote Markt in Haarlem

Op 17 oktober vroegen wij opnieuw aandacht voor het museum en de dreigende sluiting. Dit keer via een ludieke actie op de Grote Markt in Haarlem.

Een groep mensen kwam bijeen om onze missie en museum te steunen en de gemeente ervan te overtuigen dat Museum van de Geest moet blijven bestaan! Het kan namelijk toch niet zo zijn dat het enige museum in Nederland dat met kunst mentale gezondheid bespreekbaar maakt, binnenkort moet sluiten? Juist in een tijd waarin mentale problemen heel actueel zijn?

Raadcommissievergadering
ā€™s Avonds was er in de raadscommissievergadering ook aandacht voor het Museum en de huidige situatie. Gedurende de drie minuten inspreektijd zat de publiekstribune vol met medewerkers en vrijwilligers van het museum.

Untitled design (28)

In de media

Verschillende media schreven afgelopen weken over onze huidige situatie:

 

Bekend Nederland

Gedurende de campagne spraken verschillende bekende en prominenten Nederlanders zich uit over de situatie van het museum onder wie Arnon GrĆ¼nberg, Freek de Jonge en Thijs Launspach.

Video ervaring

Als ondersteuning maakte Kossmanndejong, onze partner in design, een nieuwe video over het museum. Op een prachtige manier hebben zij de bijzondere ervaring in het museum vastgelegd. Kossmanndejong heeft het unieke ontwerp van dit museum ruimtelijk vormgegeven en laten nu in dit filmpje de kracht van design en beleving in de museumwereld zien.

Museum van de Geest daagt bezoekers uit om na te denken over hun eigen geestelijke gezondheid en de dunne scheidslijn tussen gezond en ziek, normaal en anders. Door de visuele storytelling van Kossmanndejong komen de themaā€™s van het museum op een indrukwekkende manier tot leven. Bekijk de film en laat je inspireren door de magische wereld van het Museum van de Geest!

Video door Bart Majoor
Cookies
We gebruiken cookies op onze website, lees meer over ons cookie en privacy beleid.