Open Geest in de klas

17 januari 2024

Een gewone maandagmiddag in januari of toch de meest deprimerende dag van het jaar? De docentenmiddag Open geest op Blue Monday was desalniettemin een goede start van het nieuwe jaar voor docenten, mentoren en zorgcoördinatoren uit het voortgezet onderwijs en mbo. Samen met het Van Gogh Museum stelden we een mooi programma samen om mentale gezondheid bespreekbaar te maken in de klas.

Kunst als creatieve schakel

Veel jongeren hebben te maken met stress, angst, eenzaamheid en sombere gevoelens. In het onderwijs speelt dit ook een rol. Het is vaak niet makkelijk om het onderwerp mentale gezondheid bespreekbaar te maken, terwijl dat wel belangrijk is. Kunst kan hierin een creatieve schakel zijn. Het Museum van de Geest en het Van Gogh Museum organiseerden daarom voor de tweede keer een docentenmiddag.

Na de opening door moderator Habon Ismaïl (Beeldbreker Van Gogh Museum) en een welkomstwoord van Sarah Broekhoven (Van Gogh Museum) en Jolien Posthumus (Museum van de Geest), vertelde MBO cultuurcoach Jillis Slingerland in een inspirerende key note over zijn bevlogenheid voor meer kunstenaars, meer aandacht voor diversiteit én mentale gezondheid.

What Would Vincent Do?

Jillis: “Wat zou Vincent doen op een dag als deze? In een periode waarin we het niet zo goed meer weten? Als onze inspiratie even op is? Als we ons werk misschien niet zo leuk meer vinden? Hij zou naar buiten gaan om inspiratie op te doen. Hij zou zonnebloemen in een vaas zetten en die meerdere keren schilderen en sturen naar mensen van wie hij hield. Hij zou met wat blauw zorgen voor sfeer! En als dat niet ging, kopieerde hij werk van een ander. Inspiratie is een werkwoord wat ademen betekent. Iets dat we moeten doen als we willen leven”.

Verdiepend panelgesprek

Tijdens het panelgesprek, onder leiding van Habon Ismaïl, gaven Mounir Chadli (Nationale Jeugdraad Great Minds) en Christianne Westdijk en Fenna Galvin (@ease Amsterdam) concrete tips om binnen de school of opleiding met het thema mentale gezondheid aan de slag te gaan en gaven verdiepende inzichten over dit onderwerp.

Aansluitend kon de workshop @ease op school bijgewoond worden. Deze stichting zet zich in om psychische en sociale klachten bespreekbaar te maken op scholen, kennis en openheid over psychische klachten te vergroten en wil voorkomen dat jongeren te lang alleen met hun problemen rondlopen.

Hoop

Tyas Leeuwerink en Bernadette Meiborg verzorgden rondleidingen door het Van Gogh Museum. Want Blue Monday mag dan wel bekend staan als de donkerste en meest depressieve dag van het jaar, Van Gogh kende in zijn gehele leven genoeg sombere dagen, maar kon daar toch hoopvol over schrijven: ‘Succes is soms ’t eindresultaat van een heele serie mislukkingen’ of ‘Dikwijls lijkt me de nacht veel levendiger en kleurrijker dan de dag.’ Daarbij was blauw een belangrijke kleur in zijn werken.

Divesiteit en inclusie

Ook collega’s Judith de Laat en Nynke Mulder van Museum van de Geest gaven twee workshops. Over vooroordelen en inclusie, over anders kijken en meer zien en over de diversiteit van blauw. Judith: “Blauw schijnt één van de populairste kleuren te zijn vanwege de kalmerende werking en de associatie met rust en vrede. Blauw licht voor het slapengaan heeft daarentegen geen rustgevend effect, integendeel. Blauw heeft honderden verschillende tinten. We dopen Blue Monday om naar een dag voor een ander perspectief. Op naar een kleurrijk jaar”.

Zien wij jouw volgend jaar? Dan verwelkomen we je graag weer bij het Museum van de Geest, natuurlijk in samenwerking met het Van Gogh Museum.