Arts Initiative Tokyo op bezoek in Nederland

1 augustus 2023

Het Arts Initiative Tokyo (AIT) is een kleinschalig initiatief dat in 2001 werd opgericht door 6 Japanse curatoren. Het platform richt zich op leren, dialoog en vrij denken voor iedereen die geïnteresseerd is in hedendaagse kunst. Naast het maken van tentoonstellingen en publicaties, het organiseren van lezingen over moderne kunst en het geven van cursussen biedt het AIT de mogelijkheid aan internationale beeldend kunstenaars, curatoren en kunstbeschouwers om als artist-in-resident in Tokio te werken via het MondriaanFonds.

Kunstleerprogramma Dear Me
In het verleden brachten een aantal van onze collega’s een bezoek aan Japan en dit keer was het de beurt aan AIT om via Funding from the Embassy, Agency of Culture in Japan naar Nederland af te reizen om onderzoek te doen voor hun alternatieve kunstleerprogramma Dear Me.

Dear Me programma richt zich voornamelijk op kinderen en jongeren, inclusief kinderen die in verschillende settings wonen, zoals kindertehuizen en pleeggezinnen.

Daarnaast organiseert Dear Me leerprogramma’s voor volwassenen, gericht op kunst en geestelijke gezondheid, maar ook op het gebied van geschiedenis van progressief leren. AIT werkt hiervoor actief samen met atelier A in Tokio, een kunstgroep met kinderen met het syndroom van Down en autisme.

Bezoek Museum van de Geest
Onze programmamanager Mentale Gezondheid Jolien Posthumus gaf een rondleiding door het in 2020 gerenoveerde museum in Haarlem. Daarnaast ging ze met de delegatie in gesprek over ons kunst- en cultuurprogramma gericht op jongeren, zoals het digitale lesprogramma de Bovenkamer, cultuurinterventie The Creature, het innovatieve kunsteducatieprogramma Word Up en het leesbevorderingsprogramma de Boekendubbelganger.

Van Gogh Museum
Daarnaast brachten zij ook een bezoek aan het Van Gogh Museum, onze partner op het gebied van mentale gezondheid en jongeren. Daar werden zij ontvangen door Urita Mual, Senior Relationship Manager Corporate Partnerships en Gundy van Dijk, Head of Education & Interpretation, waar zij samen in gesprek gingen over de belangrijke relatie van het Van Gogh Museum met Japan en de educatieprogramma’s.

Partners Museum van de Geest
Ook bezocht AIT samen met onze directeur Hans Looijen een aantal van onze partners. Bij Zorgboerderij Moestuin van Jagtlust werden zij hartelijk ontvangen door zorgbegeleider Dianne van As. En bij onze partner Cordaan werd de delegatie ontvangen door Projectleiders programma Kunst en Zorg Madelon van Riel en Eliza Perez. Ook werd er een bezoek gebracht aan conceptstore Bijzonder Amsterdams en Theater LeBelle.

Short residency
In december zal Jolien Posthumus op uitnodiging van AIT (via Funding from the Embassy) naar Japan reizen voor een korte residency, waar zij zich zal richten op een kort onderzoek, het leggen van contacten in Tokio en het programma Mark to the Music – a mindful art experience organiseert in atelier A aan de jongeren en het team van AIT.