Museum van de Geest: eerste museum in Nederland met Programmamanager Mentale Gezondheid

18 juli 2022

Een Programmamanager Mentale Gezondheid? Museum van de Geest is hét eerste museum in Nederland die deze functie gecreëerd heeft. In opvolging van Tokyo, Engeland en Frankrijk.

En dat is niet gek, of misschien een logisch gevolg van het feit dat Museum van de Geest afgelopen voorjaar de European Museum of the Year Award won door onze geschiedenis, kennis en kunde op het gebied van mentale gezondheid.

Uit het juryrapport: “Terwijl veel musea programma’s onderzoeken voor het verbeteren van de geestelijke gezondheid en het verzorgen van neurodiversiteit, onderscheidt het Museum van de Geest zich als pionier op dit gebied. Dit zie je terug in het beleid, met connecties naar verschillende stichtingen en instanties voor geestelijke gezondheid. Maar ook door de inhoud, het conceptuele tentoonstellingsontwerp én de hedendaagse relevantie voor zowel het personeel als het diverse publiek”.

Kunst, cultuur & zorg

Jolien Posthumus, sinds kort werkzaam als Programmamanager Mentale Gezondheid: “Museum van de Geest is dé plek waar zorg en cultuur elkaar versterken. Met onze kunst- en cultuurprogramma’s, in het museum en op locatie, maken wij mentale gezondheid bespreekbaar en willen we met deze programma’s bijdragen aan de preventie van mentale problemen”.

Kunst ervaren draagt bij aan lichamelijk en mentaal-emotioneel welzijn. Ervoor zorgen dat bij jou dat ‘andere deurtje opent’. Waar afstand of zelfs angst voor het onbekende plaatsmaakt voor nieuwsgierigheid. Jolien: “Daarnaast kunnen onze kunst- en cultuurprogramma’s je beroeren tot nieuwe inzichten. Onze expertise ligt bij mentale gezondheid en neurodiversiteit. Daarbij wordt kunst als hét middel gezien om persoonlijke onderwerpen onder de loep te nemen”.

Divers Onderwijsprogramma

Als Museum van de Geest willen wij een gefundeerde basis creëren voor deskundigheidsontwikkeling op gebied van educatie, bijscholing en kennisdeling over zorgen voor en omgang met de geest. Hiervoor gaat Jolien zich onder andere bezighouden met onze bestaande én nieuwe publieksprogramma’s rondom mentale gezondheid voor volwassenen en cultuurprogramma’s over mentale gezondheid voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen zoals de ‘De Bovenkamer’ en het project ‘Word Up’. Word Up is een project van Museum van de Geest op initiatief van GGD Kennemerland en valt onder het Zero-suïcide project van GGD Kennemerland en GGZinGeest en leert jongeren praten over sombere gevoelens.

Mindfulness in het museum

Naast het ontwikkelen van het mindfulness publieksprogramma ‘A Mindful Break’ voor museumbezoekers, coördineert zij ook het programma mindful kunst kijken voor zorgprofessionals. Tijdens dit programma krijgen zorgprofessionals handvatten en vaardigheden aangereikt die de mentale veerkracht versterken, vitaliteit bekrachtigen én beroepsoverstijgende competenties verstevigen.

Kennis & Expertise

Om een positieve bijdrage te leveren aan meer openheid over mentale gezondheid en het doorbreken van de taboes en vooroordelen rond mentale gezondheid, richt Jolien haar werkzaamheden ook op de kennis- en expertisedeling met andere musea en culturele instellingen. Interesse? Stuur Jolien een e-mail om nader kennis te maken.

Over Jolien Posthumus

Jolien Posthumus (zij/haar) is Kwartiermaker Cultuur & Welzijn en Trauma & Neurodivers Informed Mindfulnesstrainer. Met ruim 18 jaar ervaring op het gebied van Health & Wellbeing pioniert zij onder andere het project ‘Mindfulness in het Museum’ in Nederland.

Zij werkte als Mental Health Professional samen met diverse musea en culturele instellingen aan culturele programma’s die de relatie tussen cultuur, mindfulness en welzijn onderzoeken. Jolien is aangesloten bij Van Kind tot Ouder, praktijk voor psychologie & psychotherapie, waar zij trainingen geeft namens opleidings- en trainingsinstituut Centrum voor Mindfulness.