Stralen door de broze geest (2020)

Een schitterende glascollage siert de monumentale Sint-Jacobskapel (ca. 1319-1477). Hier is het allemaal begonnen. Het begin van Museum van de Geest. En tegenwoordig de plek van Museumcafé Thuys. Het raam is een kunstwerk naar de hand van Jennifer Tee en Jonas Ohlsson en draagt de naam Stralen door de broze geest (2020). Met het werk wordt de menselijke geest, iets dat eigenlijk niet tastbaar is, gevisualiseerd.

Oorspronkelijke elementen teruggebracht

De kapel van het voormalige Leproos-, pest- en dolhuis werd in 2020 volledig gerestaureerd. Daarbij is het in 1927 geplaatste plafond uit de kapel verwijderd en de oorspronkelijke hoogte tot de nok teruggebracht. Zowel de houten steunbalken als het kerkraam en de spitsboog, die voorheen niet in zijn geheel te zien waren, zijn daardoor weer volledig zichtbaar.

Symbool voor de menselijke geest

Het transparante boograam dat tijdens de renovatie in 2020 weer volledig tevoorschijn kwam, werd voorzien van een glascollage van Jennifer Tee en Jonas Ohlsson. Zo werd een permanent kunstwerk, als symbool voor de menselijke geest, toegevoegd aan de collectie van het museum. Tee en Ohlsson lieten zich voor het ontwerp inspireren door tekeningen van outsider kunstenaars en hun beeldtaal.

Tee en Ohlsson: “De hersenen in het glas vormen een labyrint, gevuld met de potentiĂ«le vreugden en gruwelen van de ziel. De Mickey Mouse oren erboven zijn gemaakt van de lijnen van vingerafdrukken, een ander soort labyrint. Deze afdrukken kunnen worden gezien als forensisch bewijs van onze identiteit, tegenover het ontastbare, fluĂŻde en ambigue idee van een ziel, de geest”.

Museum van de Geest - Stralen door de broze geest - Jennifer Tee & Jonas Ohlsson
Sint-Jacbobskapel, Museum van de Geest, restauratie 01

Bezieling

Ook zijn er in het werk verwijzingen te vinden naar Meso-Amerikaanse speech-scrolls; bijvoorbeeld in de vorm van een ademtocht, die de beweging, de bezieling en de verbeelding van de ziel illustreren. Medicatie, acceptatie en stigmatisering zijn andere thema’s die worden onderzocht in dit werk.

Voor de vervaardiging van Stralen door de broze geest hebben de kunstenaars een ambachtelijke techniek gebruikt bij de glaswerkplaats Van Tettenrode Glass Studio in Amsterdam. De glascollages werden daar in een oven gestookt, waarbij een bijzondere versmelting van kleuren plaatsvond.

Jennifer Tee en Jonas Ohlsson vertellen over hun werkwijze van Stralen door de broze geest (2020)