Art Against the Flow: Chicago Calling

Amsterdam
wo 3 maart 2021 t/m zo 5 september 2021

De tentoonstelling Art Against the Flow: Chicago Calling verkende de vervlochten geschiedenis van enkele buitengewoon originele kunstenaars. Tijdens hun leven was er geen of nauwelijks interactie tussen hen. Door hun werken samen te brengen, presenteren we uitwisselingen van gevoelens, ideeën, bedoelingen, overtuigingen en ingebeelde gesprekken.

Outsider Art Chicago

De selectie is samengesteld door Intuit: The Center for Intuitive and Outsider Art in Chicago, opgericht in 1991. Dat dit museum voor outsiderkunst in Chicago staat, is geen toeval. De stad kent een lange geschiedenis van ontvankelijkheid die zich niet beperkt tot de kunstscene.

Toen Jean Dubuffet, grondlegger van de term Art Brut, in het naoorlogse New York nog de spreekwoordelijke deur werd gewezen, bleek hij in Chicago direct welkom. Veel kunstenaars, critici en verzamelaars uit Chicago waardeerden het nemen van risico’s en de toewijding aan authentieke zelfexpressie als bewijs van een avant-garde mentaliteit.

De reizende tentoonstelling was niet alleen in Museum van de Geest | Amsterdam te zien, maar ook in Chicago, Parijs en Lausanne.