Sculpturen | Dr. Charles Smith

Gelegen in Aurora, Illinois, ontwikkelde Dr. Charles Smith een plek die hij ‘The African-American Heritage Museum and Black Veteran’s Archive’ noemde. Het werd een verzamelplek voor ervaringen van Afro-Amerikaanse mensen. Dit ter herdenking van cruciale momenten in het individuele en collectieve leven van deze bevolkingsgroep. Smith voegde de titel ‘Dr.’ Aan zijn naam toe. Dit om zijn kennis over te brengen die hij haalde uit zijn eigen ervaringen en de geschiedenis van de Verenigde Staten.

Nieuwe kunstomgevingen

In 2000 werkte de Kohler Foundation samen met Smith. Dit om zo’n 600 sculpturen van de kunstlocatie in Aurora te conserveren en te schenken aan musea verspreid over het hele land.

Vanaf dat moment begon Smith aan een tweede kunstomgeving in Hammond, Louisiana. Net als zijn creatie in Aurora, omvat de plek een huis, rotsen, gebroken beton en honderden figuren – beroemd, historisch en alledaags – die de Afrikaans-Amerikaanse ervaring tonen vanaf de tijd van de diaspora tot het heden.

Nieuwe figuren

Beide sites zijn intens en onmogelijk om volledig te ervaren. Het sculpturale landschap blijft veranderen. Dit vooral door blootstelling aan de elementen, worden verwijderd voor opname in tentoonstellingen of worden verkocht aan verzamelaars. Ondertussen gaat Smith door met het toevoegen van nieuwe figuren in reactie op actuele gebeurtenissen.

Onderdeel van tentoonstelling