Museum van de Geest in Haarlem eerste locatie van landelijke tour ‘Stille Strijd’

27 juli 2023

Na de lancering op het Museumplein in Amsterdam staat vanaf vandaag het kunstwerk Stille Strijd van Saskia Stolz op het vrij toegankelijke terras van het Museum van de Geest in Haarlem. Onder een grote lindeboom en tussen de terrasbezoekers staat de komende weken de grote, indrukwekkende sculptuur van een in elkaar gedoken tiener in een gele hoodie. Het beeld is te zien vanaf 27 juli t/m 21 augustus 2023.

Het imponerende werk van zo’n twee bij vier meter symboliseert de innerlijke strijd die veel depressieve jongeren op dit moment in eenzaamheid voeren. Uit de Gezondheidsmonitor van Gemeente Haarlem blijkt dat 31% van de jongvolwassenen in Haarlem in de afgelopen 12 maanden serieus heeft gedacht een suïcide, waarvan 7% hier zelfs (heel) vaak aan dacht.

Taboe en stilte doorbreken
Museum van de Geest en Gemeente Haarlem hebben mentale gezondheid van jongeren hoog op de agenda staan en roepen andere gemeentes op om zich aan te sluiten in de tour van het kunstwerk.

Jessica Belles, adjunct-directeur Museum van de Geest: “Suïcide is een zwaarbeladen onderwerp en kunst helpt om het taboe en de stilte te doorbreken. Het werk Stille Strijd van Saskia Stolz is daar een enorm krachtig voorbeeld van. We hopen dat de tour van het beeld in verschillende regio’s jongeren helpt om over hun depressieve gevoelens te praten en daarmee de eenzaamheid te doorbreken”.

Schokkende cijfers
Het aantal zelfdodingen door jongeren tot 30 jaar is de afgelopen jaren toegenomen. Uit de Gezondheidsmonitor van Gemeente Haarlem blijkt dat 31% van de jongvolwassenen in Haarlem in de afgelopen 12 maanden serieus heeft gedacht een suïcide, waarvan 7% hier zelfs (heel) vaak aan dacht. Het gaat met name om jongvolwassen van 16 en 17 jaar. Dit zijn vrijwel dezelfde schokkende cijfers als in de rest van Nederland.

Schreeuw om aandacht
Kunstenares Saskia Stolz van Power of Art House vraagt met het kunstproject Stille Strijd aandacht voor deze verontrustende cijfers. “Er rust een behoorlijke taboe op depressie, terwijl erover praten juist zo belangrijk is om het isolement te doorbreken. Dit beeld schreeuwt om aandacht,” aldus Stolz. “Jongeren voelen zich vaak heel klein van binnen als ze depressief zijn, dus ik wilde het beeld juist heel groot maken, als tegenstelling. De felle kleuren staan voor het feit dat je aan de buitenzijde vaak niet kunt zien dat het mentaal niet goed met iemand gaat”.

De grote ‘1’ op de achterkant van de felgekleurde hoodie verwijst naar het feit dat zelfdoding onder jongeren de meest voorkomende doodsoorzaak is. Er wordt tussen jongeren onderling echter niet of nauwelijks over depressies of zelfdoding gesproken. Een taboe dat Stolz en Museum van de Geest hopen te doorbreken met kunstprojecten.

Mentale gezondheid bespreekbaar maken
Het Museum van de Geest zet zich dagelijks in om mentale gezondheid bespreekbaar te maken met kunst en cultuur, met name onder jongeren. Onder andere door interactieve cultuureducatie, zoals het digitale lesprogramma de Bovenkamer, cultuurinterventie The Creature en het leesbevorderingsprogramma de Boekendubbelganger, wil het museum actief bijdragen aan gevoelens van verbondenheid, veerkracht en zingeving. Eerder lanceerde het museum in samenwerking met GGD Kennemerland ook al het innovatieve kunsteducatieprogramma Word Up.

Kunstwerk tussen je oren
Ook kunnen ouders met kinderen vanaf 8 jaar bij het museum in Haarlem op een laagdrempelige manier kennismaken met het onderwerp mentale gezondheid. Kinderen en jongeren ontdekken met een multimediatour het kunstwerk tussen de oren en mogen hun eigen ‘Gebruiksaanwijzing’ invullen. Zo leren zij op een interactieve, toegankelijke manier zichzelf en de ander kennen.

Power of Art House
Saskia Stolz is oprichter van Power of Art House, een creatief collectief dat artistieke interventies initieert om verloren politieke en sociaal-maatschappelijke thema’s onder de aandacht te brengen met als doel maatschappelijke betrokkenheid en solidariteit in de samenleving te vergroten. Stolz is ook eigenaar van Sazza, een creatief propagandabureau voor maatschappelijke organisaties. Meer lezen over #StilleStrijd? Klik dan hier.

Maak jij je zorgen over iemand in je omgeving of gaan suïcidale gedachtes wel eens door je eigen hoofd heen? Schroom dan niet om hulp te vragen. Je kunt 24/7 gratis en anoniem bellen met 0800-0113 of een chat starten via 113.nl. Er staat altijd iemand voor je klaar.