Nieuw: innovatieprogramma voor zorgprofessionals

12 oktober 2022

Museum van de Geest en BFC Compassionate Care & Mindful Medicine slaan de handen ineen en ontwikkelen samen een innovatief programma op het gebied van mindfulness en kunst voor zorgprofessionals.

Zowel mindfulnesstraining als het ervaren van kunst dragen bij aan het lichamelijk en mentaal-emotioneel welzijn. Maatschappelijk Рook specifiek in de zorgsector Рstaat mentaal welzijn in het huidige tijdsgewricht onder druk. Zorgprofessionals krijgen handvatten en vaardigheden aangereikt die de mentale veerkracht versterken, vitaliteit bekrachtigen ̩n beroepsoverstijgende competenties verstevigen.

Inzicht en kennis vergroten bij zorgprofessionals

In het programma is veel aandacht voor het vergroten van inzicht en kennis bij zorgprofessionals rondom neurodiversiteit; niets is immers zo uniek, mooi en kwetsbaar als de menselijke geest.

“Met de samenwerking met Museum van de Geest lopen wij voorop om mindfulness en kunst geïntegreerd aan te bieden voor mensen die in de zorg werken en willen wij bijdragen aan hoogwaardige compassievolle en mindfulle zorg, waarin inclusie en (neuro)diversiteit vanzelfsprekend zijn”, aldus Barbara Doeleman-van Veldhoven oprichter en directeur van BFC Compassionate Care & Mindful Medicine.

Unieke samenwerking

BFC Compassionate Care & Mindful Medicineis een gerenommeerd instituut op het gebied van mindfulness en compassie in zorg, organisatie en leiderschap. BFC ontwikkelde al een ruim aanbod op het gebied van geaccrediteerde bij- en nascholing, symposia en organiseert meerdaagse retraites en inspiratiedagen voor professionals en leiders in de zorg.

Museum van de Geest biedt – op een unieke historische plek in Haarlem met meer dan 700 jaar zorggeschiedenis – met kunst- en cultuurprogramma’s een podium voor de kracht en kwetsbaarheid van de geest. In het museum ontdek je het kunstwerk tussen je oren door middel van persoonlijke verhalen, wetenschap en levensvragen, in combinatie met hedendaagse kunst, historische objecten en een uitgebreid publieksprogramma. We ontvingen in het voorjaar van 2022 de prestigieuze European Museum of the Year Award en we zijn het eerste museum in Nederland met een Programmacoördinator Mentale Gezondheid.

Toekomstplannen

“Door nu ook de krachten te bundelen met BFC Compassionate Care & Mindful Medicine kunnen we een hoogwaardig educatief aanbod bieden dat toegankelijk, leerzaam, inspirerend en direct toepasbaar is voor zorgprofessionals”, aldus Jessica Belles, adjunct-directeur Museum van de Geest.

Jolien Posthumus, Programmacoördinator Mentale Gezondheid van Museum van de Geest en pionier van mindfulness in het museum in Nederland: “De afgelopen jaren heeft het programma Mindfulness in het Museum voor reguliere museumbezoekers en jongvolwassenen zich bewezen. Dat hier nu de evidentie hoe het kijken naar kunst bijdraagt aan patiëntenzorg aan toegevoegd gaat worden, is een prachtige ontwikkeling! Ik kijk ernaar uit om samen met BFC mooie programma’s te ontwikkelen voor zorgprofessionals”.

In het voorjaar van 2023 wordt de samenwerking gevierd met een (inter)nationale Symposium Compassievol Leiderschap in de Zorg. Daarover vertellen we je later meer, voor nu proosten wij op deze mooie samenwerking!