Museum van de Geest wint European Museum of the Year Award 2022!

8 mei 2022

Museum van de Geest heeft de Museum of the Year Award 2022 gewonnen. Het is de meest prestigieuze museumprijs in Europa waarbij innovatieve visies in de museumsector worden bekroond. De uitreiking vond zaterdagavond plaats in het Estonian National Museum in Tartu in Estland en werd georganiseerd door het European Museum Forum. Deze organisatie stimuleert sinds 1977 de ontwikkeling en kwaliteit van Europese musea.

De woorden van de jury waren lovend: “Dit fantastische museumproject verkent de aard van de menselijke geest op een unieke en innovatieve manier en belichaamt de kracht van musea in de samenleving. Het is een zeer inspirerende, mensgerichte instelling.”

De prijs is toegekend aan het vernieuwde Museum van de Geest | Dolhuys dat in 2020 werd geopend door Koningin Máxima. Na een ingrijpende renovatie en verbouwing door Verlaan & Bouwstra architecten heeft het museum in samenwerking met Kossmanndejong een nieuwe museale presentatie neergezet met multimedia tours ontwikkelt door IJsfontein. In het museum beleef je persoonlijke verhalen aan de hand van objecten en kunstwerken die je aan het denken zetten over onze menselijke geest, het belang van mentale gezondheid en sociale inclusie. Met de kunst en cultuurprogramma’s maakt het museum op een interactieve manier mentale gezondheid bespreekbaar. De missie is geslaagd wanneer bezoekers naar huis gaan met een open geest en oprechte nieuwsgierigheid naar de ander.

Directeur Hans Looijen, die samen met de founding fathers en diverse samenwerkingspartners, aan de wieg stond van de vernieuwing, is enorm trots op de toekenning van de European Museum of the Year Award “Deze Europese prijs is van ongekende waarde en een belangrijke erkenning voor ons vernieuwde museum. Aan de hand van persoonlijke verhalen, historische objecten, kunst en wetenschap, dagen wij je uit om met een open blik naar je eigen geest te kijken en die van anderen. Erbij horen en meedoen, ongeacht hoe jij je voelt, eruit ziet of hoe jij je gedraagt, is het fundament van onze nieuwe vaste opstelling. Hiermee willen wij als museum een bijdrage leveren aan een inclusieve samenleving,” aldus Hans Looijen.

EMYA Award Ceremony

Voor de 45e editie van de EMYA Conference and Award Ceremony waren 60 Europese musea genomineerd. Bij het event waren ruim 300 museumprofessionals aanwezig en werden er inzichten gedeeld over het creëren, ontwikkelen en ondersteunen van musea als cruciale openbare ruimtes voor de verkenning van Europa’s erfgoed. Daarmee dient de conferentie als een continue benchmark voor innovatie en beste practices voor de sector.

Museum van de Geest

Het Museum van de Geest heeft twee vestigingen; één in Haarlem (Museum van de Geest | Dolhuys, geopend 2005, vernieuwd en heropend in 2020) en één in Amsterdam (Museum van de Geest | Outsider Art, geopend in 2016). In het vernieuwde museum in Haarlem ontdek je in een historisch gebouw met 700 jaar zorggeschiedenis op een interactieve manier meer over je eigen geest én die van anderen, aan de hand van persoonlijke verhalen, historische objecten, kunst en wetenschap.

In de dependance in Amsterdam zijn sinds 2016 in een vleugel van het Hermitagegebouw aan de Amstel permanent tentoonstellingen te zien van Museum van de Geest met Outsider Art; een kunstvorm gemaakt door outsiders van de kunstwereld en vaak ook van de maatschappij. Via het werk tonen ze hun binnenwereld zonder bezig te zijn met wat de buitenwereld daarvan vindt.

Founding Fathers

Museum van de Geest is particulier gefinancierd en krijgt geen overheidssubsidie. Het museum ontvangt onder andere financiële ondersteuning van verschillende partners, fondsen en sponsoren waarvan de basis is gelegd door de ‘Founding Fathers’ die de museumstichting in 2002 hebben opgericht. Dit zijn vier Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) instellingen: GGZ inGeest, GGZ Noord-Holland-Noord, Arkin en Parnassia Groep. Voor de ontwikkeling van het inhoudelijke programma kreeg het museum steun van onder meer vermogensfondsen, cultuurfondsen, partners uit de Verstandelijk Gehandicaptenzorg en de GGZ-sector. De gemeente Haarlem is eigenaar van het historische gebouw en droeg financieel bij aan de restauratie.

Partners

De inhoud van het vernieuwde museum is ontwikkeld in samenwerking met inhoudelijke partners; Disability Studies in Nederland, Flow Magazine, Hersenstichting, Institute for Positive Health, Nederlands Letterenfonds NeuroLabNL, Noord-Hollands Archief, Samen Sterk zonder Stigma, SEIN, ‘s Heeren Loo Zorggroep en het Trimbos-instituut.

De kunstenaars die gepresenteerd worden in de vernieuwde opstelling zijn; Susan Aldworth, Birsen Basar, Eric Benetto, Boris van Berkum, Diana Blok, Melanie Bonajo, Casper Boot, Koos Breukel, Damselfrau, Louis DeMarco, Jeroen de Bakker, Jantien de Bruin, Willem de Bruin, Jeanette Eeken-Benschot, Tracey Emin, Paul Ferdinand Gachet, Esther Hans, Maaike Hartjes, Anton Heijboer, Karlien Hendriks, Rosemin Hendriks, Jan Hoek, Yayoi Kusama, Annaleen Louwes, George Kabel, Frank Moritz, Maartje Nevejan, Ilvy Njiokkitjien, Jonas Ohlsson, Kees Peerdeman, Lionel Plak, Arthur Prins, Jolanda Pullens-Hamers, Marc Quinn, Martin en Inge Riebeek, Bryan Saunders, Shinichi Sawada, Peter Schenk, Max Schulze, Richard C. Smith, Maurits Sterkenburg, Vincent Swierstra, Jennifer Tee, Sander Troelstra, Ahmet Turkmen, Meral Uslu, Deborah van de Schaaf, Nick Verstand, Marisca Voskamp – Van Noord, Johnny Wiekhart, Ben Wikkers, Sarah Wong en Essam Zaki.