Nu ook online: Who Cares?

16 juli 2024

‘Who Cares?’ is nu ook online te zien. Deze nieuwe online expositie gaat over vergeten slachtoffers en verborgen helden in de Tweede Wereldoorlog. Over de zorg in ons land tijdens die donkere jaren. Hoe sterk was de zorg? Bezweek die onder de druk of wist het gruwelijkheden te voorkomen? Wie komt er in tijden van crisis op voor kwetsbare groepen binnen de samenlevingā€¦ Who Cares?

Who Cares? vertelt verhalen die gaan over angst, wanhoop, veerkracht en volharding. Ze verdienen een permanente plek in ons collectieve geheugen. Zo is er een Joodse verpleegster die kan onderduiken maar vastberaden bij haar patiĆ«nten blijft, een arts die met een witte vlag het vuurgevecht doorkruist om zijn zorginstelling te beschermen en duizenden patiĆ«nten die geĆ«vacueerd worden naar een onbekende bestemming. Deze verhalen laten ons vandaag de dag zeggen; ā€œik zie je en ben je niet vergetenā€.

Deze online expositie geeft een verdieping op verschillende onderwerpen uit de fysieke tentoonstelling, die te zien is in Museum van de Geest | Amsterdam. Zo wordt bijvoorbeeld het verhaal van dwangsterilisatie, dat te zien is in het werk van Wilhelm Werner, vertelt, er is een artikel te lezen over de relatie tussen Kandinsky en de Entartete Kunst tentoonstelling en verschillende objecten uit de tentoonstelling worden extra uitgelicht. Ontdek online nog meer over over vergeten slachtoffers en verborgen helden gedurende de Tweede Wereldoorlog.