RIBW K/AM wordt Geestverwant van Museum van de Geest

23 augustus 2023

Museum van de Geest stimuleert de kruisbestuiving tussen kunst en cultuur, zorg, maatschappelijke thema’s en wetenschappelijke inzichten. Dit snijvlak maakt ons uniek in Nederland.

We zijn bij het invullen van onze doelstelling mede afhankelijk van externe financiering en zijn dan ook blij dat RIBW K/AM de mooie samenwerking voorzet als Geestverwant van ons museum. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van een sponsorcontract én de Universele Verklaring van de Open Geest.

Als Geestverwant onderschrijft RIBW K/AM als vaste partner het belang, de doelstelling en werkwijze van het Museum van de Geest. Als museum zijn we uniek in ons aanbod, als enige museum in Nederland verbinden wij ons museumprogramma exclusief aan mentale gezondheid, neurodiversiteit en inclusie. Hiervoor ontvingen we in 2022 de European Museum of the Year Award.

Samen tegen de hokjesgeest en zoveel meer belangrijke onderwerpen om op de kaart te zetten, van elkaar te leren en te inspireren

— Evelien Bongers, bestuurder RIBW K/AM

Gezamenlijke inspanning

Mentale gezondheid gaat de hele samenleving aan. RIBW K/AM en Museum van de Geest trekken daarom samen op in het vergroten van mentale veerkracht, maatschappelijke acceptatie en het streven naar een inclusieve samenleving. In de komende periode onderzoeken we welke projecten hieraan kunnen bijdragen, om met gezamenlijke inspanning een maatschappelijke verandering in gang te zetten.

Het kunstwerk tussen je oren

Als Museum van de Geest zijn we gefascineerd door het kunstwerk tussen je oren. Want niets is kleurrijk, krachtig en tegelijkertijd zo kwetsbaar als de menselijke geest. Met kunst- en cultuurprogramma’s maken we mentale gezondheid bespreekbaar en activeren een open geest: fysiek en online, in de klas, op het werk én door de samenwerking met onze Geestverwanten.

museum-van-de-geest-verwelkomt-ribw-k-am-als-geestverwant-4-scaled
museum-van-de-geest-verwelkomt-ribw-k-am-als-geestverwant-2-scaled

Over RIBW K/AM

RIBW K/AM ondersteunt mensen met psychische kwetsbaarheid in het hervinden en ontwikkelen van hun veerkracht: het vermogen om de uitdagingen van het leven aan te kunnen en om van daaruit eigen keuzes te maken om verder te kunnen. Mensen hebben mensen nodig. Daarom staat RIBW K/AM klaar voor díé mensen waarvoor meedoen en erbij horen niet vanzelfsprekend zijn.

Geestverwant

De kracht en de mogelijkheden van een ieder zijn daarbij bepalend. En niet de beperkingen. RIBW K/AM is net als ons museum er van overtuigd dat ieder mens betekenis aan het leven kan geven. De professionele ondersteuning versterkt deze beweging, door aan te sluiten op hun (universele) waarden(-behoeften). Daarbij zien wij een mooi draadje naar onze Universele Verklaring van de Open Geest.

Ook Geestverwant worden? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.

Op de foto: Directeur Museum van de Geest Hans Looijen en Bestuurder RIBW K/AM Evelien Bongers.