Open voor publiek: tentoonstelling 'Who Cares?'

13 december 2023

Afgelopen week opende in het Museum van de Geest | Amsterdam de langverwachte tentoonstelling Who Cares?, waar bezoekers worden uitgenodigd om de diepgaande verhalen van vergeten slachtoffers en verborgen zorghelden uit de Tweede Wereldoorlog te ontdekken.

In deze aangrijpende tentoonstelling, samengesteld door een reeks getalenteerde kunstenaars en curatoren, leidt een audiotour, begeleid door Splinter Chabot en Frederike Kossmann, bezoekers langs historische collecties en opmerkelijke kunstwerken. Het prachtige tentoonstellingsontwerp van Perspekt vormt een indrukwekkend decor voor deze reis door de geschiedenis.

Terugblik op succesvolle opening

De opening startte met een plenair programma in het auditorium, onder leiding van Splinter Chabot. Hans Looijen, directeur van Museum van de Geest benadrukte nog eens het belang van deze tentoonstelling als een kans om lessen uit het verleden te leren en deze mee te nemen in onze aanpak en ontwikkeling voor de toekomst. Dichter Frederike Kossmann, die ook de persoonlijke verhalen mocht inspreken voor de audiotour, droeg een gedicht voor bij het campagnebeeld.

Zorg toen en nu

Ook Prof. dr. Pauline Meurs (emeritus hoogleraar bestuur van de gezondheidszorg Erasmus Universiteit en voorzitter Cultuurfonds) deelde dat in de tentoonstelling niet alleen de zorg tijdens de oorlogsjaren wordt belicht, maar Who Cares? nodigt ook uit tot reflectie op het belang van zorg in onze hedendaagse samenleving.

Splinter Chabot sluit zich hierbij aan: “In instellingen waren vroeger verschillende vormen van opvang, voor mensen uit de hogere klassen en voor de mensen uit de lagere klassen. Nu zouden we dat krankzinnig en onrechtvaardig vinden, maar toen blijkbaar niet. Wat zijn de blinde vlekken van onze samenleving?”

Hoogtepunten in de tentoonstelling

Een hoogtepunt in de tentoonstelling is de video-installatie Untitled van theatermaker Eva Knibbe. Tijdens de opening gaf Theater Lebelle een ontroerende voorstelling die een diepe indruk maakte. Untitled blikt vooruit op een tijd waarin mensen met het syndroom van Down alleen nog in een museum te zien zijn.

Hoe kijk je naar mensen met een verstandelijke beperking? Van halfgod tot duivelskind, clown, knuffelbeer of creatief genie. Woorden bepalen hoe je kijkt én wat je ziet. “Ik knuffel jou dwars door de tijd heen”, zegt toneelspeler Esrah van Rooij wanneer ze tijdens de repetities hoort hoe mensen met een beperking vroeger werden behandeld.

Daarnaast biedt de tentoonstelling de mogelijkheid om je Oorlogsboekendubbelganger te ontdekken, met een unieke samenstelling door Barbara Tammes. Bij het verlaten van de tentoonstelling worden bezoekers uitgenodigd om de Universele Verklaring van de Open Geest te ondertekenen, als een symbolische verbintenis om op te komen voor een samenleving waarin elk individu gehoord, gezien en betrokken wordt.

Zorgzame samenleving

Who Cares? in het Museum van de Geest | Amsterdam nodigt iedereen uit om zich te verdiepen in de geschiedenis van zorg en empathie, en te streven naar een wereld waarin zorgzaamheid een kernwaarde is. De tentoonstelling is nog t/m 1 december 2024 te zien en biedt een onvergetelijke ervaring voor iedereen die bereid is om te leren van het verleden en zich in te zetten voor een betere toekomst.