Ontdek de kracht van kunst tijdens het NN Kunstfestival

28 september 2023

Van 28 september tot en met 8 oktober nodigen Nationale-Nederlanden en 22 musea heel Nederland uit voor het NN Kunstfestival. Met een rijk programma vol tentoonstellingen en activiteiten, in de musea maar ook voor thuis, laten we Nederland ontdekken wat de kracht van kunst is. En dat museumbezoek goed voor de mentale gezondheid is weten het Museum van de Geest als geen ander.

Kunst kijken is voor iedereen

Tijdens het NN Kunstfestival kan iedereen in aanraking komen met kunst. Gezamenlijk maken we de drempel om een museum te bezoeken zo laag mogelijk. In het programma is van alles te vinden: van een tekentour door het Dordrechts Museum tot een openingsontbijt bij de tentoonstelling Ai Weiwei in Kunsthal Rotterdam.

Ontdek het kunstwerk tussen je oren

Ook bij ons kun je kunst komen ontdekken: ontdek in Haarlem het kunstwerk tussen je oren bij tentoonstelling ‘Epos van de Geest’ van Laurence Aëgerter of vertraag tijdens de Flow Slow Art Route en kijk met aandacht naar kunst. In onze locatie in Amsterdam schept de tentoonstelling 31553580 (obsessie) voor nummers & schema’s orde in de chaos.

Met korting naar Museum van de Geest

Nationale-Nederlanden en het Jeugdeducatiefonds brengen daarnaast honderden basisschoolleerlingen naar de musea toe en starten gezamenlijk een samenwerking om een museumbezoek voor alle kinderen mogelijk te maken. Ook als dat financieel wat lastiger is.

Met de kortingscode ‘kunstontdekker’ verlagen we de drempel voor elke Nederlander. Met deze code kunnen deelnemende musea tijdens het NN Kunstfestival met korting worden bezocht. Museum van de Geest bezoek je met 2,50 euro korting en elke volwassene mag één persoon t/m 18 jaar gratis meenemen.

Kunst is goed voor je mentale gezondheid

Uit meer dan 900 Internationale onderzoeken blijkt dat kunst goed is voor je mentale gezondheid. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) trok in 2019 deze conclusie. Een bezoek aan een museum verlaagt de aanwezigheid van het stresshormoon cortisol. De eerste positieve effecten zijn al na een bezoek van 35 minuten meetbaar. Uit Noors onderzoek bleek zelfs dat mensen die regelmatig een museum bezoeken, zich gemiddeld 12 procent gezonder voelen.

Ontdek het hele programma op nn.nl/NNkunstfestival.