Laatste maand tentoonstelling Epos van de Geest

31 mei 2024

Vanaf vandaag toont het Museum van de Geest in Haarlem weer een nieuw deel van het wandkleed Epic of Mind, onderdeel van de solotentoonstelling ‘Epos van de Geest’ van Laurence Aëgerter. Dit is het laatste deel dat te zien zal zijn tot en met 23 juni.

Ook dit keer bekijk je zes meter van het in totaal 38,5 meter lange werk, dat een kruisbestuiving is tussen kunst en zorg. In het wandkleed zijn talloze verwijzingen naar de historische collectie van Museum van de Geest terug te vinden. Deze objecten zijn ook onderdeel van de tentoonstelling van de Frans-Nederlandse kunstenaar. Haar werk beweegt zich op het kruispunt van kunst, wetenschap en maatschappij.

Epic of Mind biedt een uniek inkijkje in de gedocumenteerde zorggeschiedenis van Nederland en Europa. Dit keer toont het deel van het wandkleed zogenaamde clichés oftewel afbeeldingen uit ‘het plaatjesboek’ van alledaagse situaties van een psychiatrische instelling.

Naast het wandkleed zijn ook de werken Photographic Treatment, Healing Plants for Hurt Landschapes en Leviathan te zien.

Tentoonstelling Epos van de Geest van Laurence Aëgerter is nog te zien tot en met zondag 23 juni in Museum van de Geest | Haarlem.

De vormen en kleuren in dit deel lijken de kijker heen en weer te wiegen. De tegenvormen magnetiseren de blik van de bezoeker.

— Laurence Aëgerter
Wandkleed Epic of the Mind - deel 4 - tentoonstelling Epos van de Geest - Laurence Aegerter 5

Clichés
Het nieuwe deel toont een blauwgroene achtergrond waarop twee typografische drukwerken, zogenaamde clichés, zweven. Dit zijn afbeeldingen uit ‘het plaatjesboek’ van alledaagse situaties in een psychiatrische instelling. Je ziet bijvoorbeeld een afbeelding van een bruggetje in het park en een groepje patiënten rond een paard met wagen. In de geschiedenis van de geestelijke gezondheidszorg ondersteunt dit beeld de stelling van de rustige omgeving, de aanwezigheid van de natuur, om het welzijn en mogelijk het herstel van patiënten te ondersteunen.

Fantasiedier
Ook is te zien een klein beeldje van een fantasiedier, van geglazuurde keramiek.  Dit is gemaakt door een patiënt tijdens een creatieve therapie sessie in Psychiatrisch Centrum Willibrord, ergens in de periode 1960-1975.