Mentale gezondheid is vaak de roze olifant

25 juni 2024

Het Museum van de Geest is een plek waar jongeren sociale relaties aan kunnen gaan. Het museum, gevestigd in Haarlem en Amsterdam, probeert via kunst mentale gezondheid bespreekbaar te maken. “We hebben een speciale kunstroute voor jongeren in het museum”, legt programmadirecteur Jessica Belles uit. In de route staat bijvoorbeeld een metershoog schilderij van een roze olifant: “Mentale gezondheid is toch vaak de roze olifant in het gesprek die niet wordt besproken.”

Naar aanleiding van een nieuw rapport van de World Health Organization over jongeren en mentale gezondheid bezocht de NOS het museum. Uit dit rapport blijkt dat de mentale gezondheid van jongeren wereldwijd verslechtert. Dat Museum van de Geest een plek is waar juist moeilijke gevoelens besproken wordt noemt de NOS een positief voorbeeld van preventie. In de jongerenroute maken jongeren hun eigen gebruiksaanwijzing. Zo weet iedereen hoe zij het beste met je om kunnen gaan.

Open Geest

Het Museum van de Geest gelooft dat een open geest een gezonde geest. Een open geest biedt ruimte voor alles wat in onszelf leeft en in de ander. Hoe we denken, hoe we ons gedragen, hoe we geloven en hoe we liefhebben. We maken ons hard voor inclusiviteit en een (kunst)wereld zonder uitsluiting en stigmatisering. Op deze manier maken we met onze kunst- en culturele programma’s mentale gezondheid bespreekbaar.

Bekijk hier het NOS journaal terug van dinsdag 25 juni 2024 (11.35 min).