Mentale gezondheid bespreekbaar op ROC Amsterdam West

28 februari 2024

Hoe leeft mentale gezondheid onder ROC-studenten? En werkt het om je te uiten op een creatieve manier over mentale gezondheid, in plaats van alleen maar praten? Neurolab.nl | Amsterdam UMC, UMC Utrecht, MBO College Amsterdam West en Museum van de Geest bundelen hun krachten om te testen of leerlingen baat hebben bij culturele lessen over mentale gezondheid. Dankzij de MBO Cultuurkaart gaan vanaf maart 2024 ruim 1500 ROC-studenten aan de slag met het digitale lespakket de Bovenkamer van Museum van de Geest, dat op speelse wijze mentale gezondheid bespreekbaar maakt.

Impactmeting

Het doel van Museum van de Geest is om met kunst- en cultuurprojecten mentale gezondheid bespreekbaar te maken, ook op school. MBO-college Amsterdam West omarmt deze doelstelling en neemt daarom deel aan dit project. Om te weten of het doel van het innovatieve educatief pakket wordt bereikt buiten de museummuren, nemen alle deelnemende klassen van het mbo-college ook deel aan een impactmeting. Ook docenten doen mee aan de meting, die wordt uitgevoerd door het Amsterdam UMC en UMC Utrecht in samenwerking met de Universiteit Leiden (Neurolab.nl).

Gezamenlijke inspanning

Praten over mentaal welzijn is voor veel mensen nog steeds niet vanzelfsprekend. Maar als het aan jongeren ligt, krijgen zij op school standaard les over mentale gezondheid. Leerkrachten ervaren een drempel om in de klas met leerlingen te praten over emoties en gedachten. Het lespakket van de Bovenkamer is laagdrempelig, leerlingen ontdekken in drie verschillende games hun eigen emoties en gedachtenpatronen en zetten dit letterlijk om naar creatieve uitingen, zoals geluid en beeld. Het lespakket, bestemd voor leerlingen van 16 tot 21 jaar, prikkelt jonge geesten en inspireert om op een speelse en interactieve manier te leren over je eigen geestelijke gezondheid.

Positieve sociale impact

In één semester spelen alle studenten de games en behandelen docenten het gehele lespakket. Een voor- en nameting moet duidelijk maken wat de impact is van de Bovenkamer. De resultaten worden eind dit (school)jaar verwacht.

De Bovenkamer is mede mogelijk gemaakt door:

Critical Mass, NeurolabNL Young, Universiteit Leiden en September. Voor de ontwikkeling van de Bovenkamer heeft Museum van de Geest financiële ondersteuning gekregen vanuit Fonds 21, Kickstart Fonds en de Nationale Wetenschapsagenda.