Impactmeting
Het doel van Museum van de Geest is om met kunst- en cultuurprojecten mentale gezondheid bespreekbaar te maken, ook op school. MBO-college Amsterdam West omarmt deze doelstelling en neemt daarom deel aan dit project. Om te weten of het doel van het innovatieve educatief pakket wordt bereikt buiten de museummuren, nemen alle deelnemende klassen van het mbo-college ook deel aan een impactmeting. Ook docenten doen mee aan de meting, die wordt uitgevoerd door het Amsterdam UMC en UMC Utrecht in samenwerking met de Universiteit Leiden (Neurolab.nl).
Gezamenlijke inspanning
Praten over mentaal welzijn is voor veel mensen nog steeds niet vanzelfsprekend. Maar als het aan jongeren ligt, krijgen zij op school standaard les over mentale gezondheid. Leerkrachten ervaren een drempel om in de klas met leerlingen te praten over emoties en gedachten. Het lespakket van de Bovenkamer is laagdrempelig, leerlingen ontdekken in drie verschillende games hun eigen emoties en gedachtenpatronen en zetten dit letterlijk om naar creatieve uitingen, zoals geluid en beeld. Het lespakket, bestemd voor leerlingen van 16 tot 21 jaar, prikkelt jonge geesten en inspireert om op een speelse en interactieve manier te leren over je eigen geestelijke gezondheid.
Positieve sociale impact
In één semester spelen alle studenten de games en behandelen docenten het gehele lespakket. Een voor- en nameting moet duidelijk maken wat de impact is van de Bovenkamer. De resultaten worden eind dit (school)jaar verwacht.