Kathelijne van Dongen wint Jan Mokkenstormprijs

7 september 2023

Op donderdag 7 september 2023 werd de tweede Jan Mokkenstormprijs uitgereikt in Museum van de Geest in Haarlem. De aanmoedigingsprijs voor een praktijkvoorbeeld dat heeft bijgedragen aan het terugdringen van zelfdoding in Nederland ging dit jaar naar Kathelijne van Dongen, van het LUMC-Curium.

Bij de prijs hoort een geldbedrag van 10.000 euro. Van Dongen wil dat geld besteden aan het maken van een boekje, samen met ouders en jongeren, waarnaar ze kunnen grijpen als ze het moeilijk hebben.

Sinds 2020 reiken 113 Zelfmoordpreventie en Suïcide Research the Netherlands (SURE-Net) ieder jaar rond Wereld Suïcide Preventie Dag de Jan Mokkenstormprijs uit. De prijs wordt uitgereikt aan een aansprekend praktijkvoorbeeld of wetenschappelijk onderzoek dat bijdraagt aan het verminderen van suïcide in Nederland.

Eerbetoon aan Jan Mokkenstorm

De prijs draagt de naam van Jan Mokkenstorm, die op 8 juli 2019 overleed. Mokkenstorm was psychiater en oprichter van 113 Zelfmoordpreventie en had één duidelijke missie: een land waarin niemand eenzaam en radeloos sterft door suïcide. Hij ging voor die missie niets uit de weg.

Op inspirerende, doortastende, creatieve en volhardende wijze zette hij suïcidepreventie in Nederland duurzaam op de kaart. Zijn hoopvolle boodschap inspireert ons en zoveel anderen om met zijn levenswerk door te gaan.

Museum van de Geest ondersteunt de missie van 113 Zelfmoordpreventie om mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Bekijk meer op www.samenmindersuicide.nl.