Inspirerend bezoek van Gunay Uslu, staatssecretaris Cultuur en Media

27 november 2023

Staatssecretaris Gunay Uslu, verantwoordelijk voor Cultuur en Media, bracht op maandag 27 november een bezoek aan het Museum van de Geest | Haarlem. Tijdens een rondleiding door het 700 jaar oude, monumentale Dolhuys, ontdekte ze de mogelijkheid om via kunst op ontdekkingstocht te gaan naar de geest, het kunstwerk tussen je oren.

Directeur Hans Looijen lichtte enkele stukken van de uitgebreide collectie van kunst en outsider art uit, terwijl adjunct-directeur Jessica Belles het belang van kunst & cultuur benadrukte in het bevorderen van mentale gezondheid.

De staatssecretaris, geboren in Haarlem, bezocht Museum van de Geest voor het eerst sinds de recente verbouwing. De nieuwe opstelling is een unieke combinatie van cultureel erfgoed en artistieke kwaliteit, ingezet om een maatschappelijke thema onder de aandacht te brengen. Het Museum maakt met kunst en cultuur mentale gezondheid bespreekbaar.

Belang van bespreekbaarheid

Tijdens haar bezoek sprak de staatssecretaris met de directie over de noodzaak van samenwerking, onder andere met zorgpartners, en de dringende behoefte om mentale gezondheid, ook op scholen bespreekbaar te maken. Eén van de museummedewerkers deelde met haar het belang van werk en hoe het museum ervaringsplaatsen en werkgelegenheid biedt aan mensen die soms moeilijk elders aan een baan kunnen komen.

Aan het einde van haar bezoek ondertekende staatssecretaris Uslu de Universele Verklaring van de Open Geest. Hiermee onderstreept ze het belang van het bespreekbaar maken van mentale gezondheid door middel van kunst en cultuur.