GGZ interview: "Een psychisch probleem net zo makkelijk bespreekbaar als een gebroken been"

15 december 2022

Bijna 3 jaar jaar na de uitbraak van de pandemie blijkt dat jongeren het diepst zijn geraakt door de coronacrisis. Klachten over angst, depressies, eetstoornissen en suïcidale gedachten zijn explosief gestegen. Museum van de Geest besteedt in haar programma extra aandacht aan de mentale gezondheid van jongeren.  Een gesprek met Wencke de Wildt, lid van de Raad van Bestuur bij GGZinGeest, één van de Founding Fathers die het Museum van de Geest al vanaf het eerste uur structureel steunt met een financiële bijdrage.

Hoe kijkt u, na de uitbraak van de pandemie, naar de mentale gezondheid van jongeren?

“Gek genoeg heeft deze crisis bijgedragen aan destigmatisering van psychische problemen. Dat geldt ook voor jongeren. Het is normaler geworden om te zeggen dat je het zwaar hebt, dat je het allemaal niet meer trekt en last hebt van psychische klachten. Ook ouders zijn zich bewuster geworden van de mentale gezondheid van hun kinderen. Tijdens de pandemie ontkwam je er niet aan om aan je kind te vragen: ‘Hoe voel jij je nu eigenlijk? Hoe gaat het met je?’ Mentale gezondheid is bespreekbaar geworden aan de keukentafel”.

Dan doelt u waarschijnlijk op hoogopgeleide ouders.

“Ik hoop dat hier in bredere kring over wordt gesproken, maar natuurlijk maak ik mij zorgen over alle kinderen die we niet hebben gezien en waar wel wat mee aan de hand is. De crisis heeft ook bloot gelegd dat er grote sociaalmaatschappelijke verschillen zijn. De leefomstandigheden die een voorwaarde scheppen voor mentale gezondheid, zijn lang niet overal aanwezig. Het maakt nogal uit of je een huis met een tuin hebt, een eigen slaapkamer waar je kan beeldbellen of dat je met zeven broers en zussen in een flat woont en je de slaapkamer moet delen”.

Hoe hebben jullie deze doelgroep tijdens de crisis kunnen bereiken?

“Voor ouders die opvoedingsondersteuning nodig hebben, zijn er online-bijeenkomsten georganiseerd. De opkomst was veel groter dan bij fysieke sessies; online is anoniemer en laagdrempeliger. Jongeren met psychische problemen kunnen o.m. bij Thrive, een Amsterdamse beweging om mentale gezondheid en veerkracht te bevorderen, meedoen aan ‘Up Talk’: chatten met ervaringsdeskundigen. Het zijn flexibele, laagdrempelige middelen die kunnen voorkomen dat de mentale gezondheid van jongeren achteruit gaat. En ook hier geldt de boodschap: het is ok om je af en toe minder goed te voelen”.

Zijn er binnen GGZ inGeest nieuwe initiatieven ontstaan om jongeren uit deze crisis te halen?

“Zeker. Onze preventiemedewerkers geven inmiddels gastlessen over mentale gezondheid op MBO-scholen. Daar blijkt dat jongeren door corona vooral kampen met een gebrek aan motivatie. Ze hebben het zwaar, maar daarmee hebben ze nog geen psychische aandoening! Het is belangrijk dat we voortdurend dat onderscheid maken. Tijdens de gastles bleek dat jongeren voor het eerst zo open over hun mentale gezondheid spraken. Een initiatief waar we als GGZ inGeest heel trots op zijn. Inmiddels is het voor jongeren ook mogelijk om individueel advies te krijgen van onze preventiemedewerkers”.

De mentale crisis van jongeren is een maatschappelijk probleem dat we als maatschappij met elkaar moeten oplossen. Wat staat ons de komende jaren te doen?

“Met elkaar moeten we ervoor zorgen dat de mentale gezondheid van jongeren hoog op de agenda blijft staan. Het nieuwe kabinet heeft een preventie-akkoord over mentale gezondheid gesloten. Als sector moeten wij kritisch volgen wat hiervan terecht komt. Persoonlijk is mijn diepste wens dat een psychische probleem net zo makkelijk bespreekbaar wordt als een gebroken been. Ik heb er alle vertrouwen dat jongeren ons hierbij zullen helpen. Je ziet steeds meer jonge ervaringsdeskundigen die hun verhaal delen”.

En wat is de rol van Museum van de Geest?

“Het museum levert met haar programma een voortdurende bijdrage aan destigmatisering. De nieuwe multi-media guide met persoonlijke verhalen sluit heel mooi aan bij de leefwereld van jongeren. Ik vind dat het museum dit supergoed doet!”

Word Up

Museum van de Geest besteedt in haar programma extra aandacht aan de mentale gezondheid van jongeren. Met Word Up krijgen jongeren door middel van kunsteducatie inzicht in hoe hun hoofd werkt. Samen gaan we op zoek naar woorden, die vertellen hoe je je echt voelt. Word Up vindt zowel op school als in het museum plaats. Datzelfde geldt voor The Young Mind Academy: een combinatie van online lessen over mentale gezondheid op school en een tour door het museum.