Eerste geldschieters voor Museum van de Geest "Nood blijft hoog"

3 oktober 2024

Haarlem – Na drie weken campagne voeren gloort er hoop voor het Museum van de Geest. Het enige museum in Nederland dat met kunst problemen rondom mentale gezondheid bespreekbaar maakt, heeft ruim een ton ontvangen dankzij de huidige crowdfundingcampagne. Er is nog vijf ton nodig om dit jaar te kunnen overbruggen. De campagne wordt deze maand voortgezet met benefietevents om geld op te halen en geldschieters te interesseren.

Het museum heeft honderden donaties ontvangen, groot en klein. Voor een deel Ć©Ć©nmalig, voor een deel toezeggingen voor meerdere jaren. Dat laatste helpt nog veel meer. Met grote donateurs gaat het museum graag in gesprek over mogelijkheden voor steun voor meerdere jaren.

ā€œWe zijn overweldigd door de steun die we reeds hebben ontvangen, de manier waarop mensen actief anderen weer wijzen op ons museum. Maar de nood blijft hoog. We gaan er deze maand alles aan doen om gemeente en geldschieters verder te overtuigen van het bestaansrecht van deze bijzondere plek.ā€œ zegt Stephan Valk, voorzitter van de raad van toezicht van het Museum van de Geest.

Zes ton per jaar

Bijna 20 jaar heeft het Museum van de Geest zonder enige structurele subsidie kunnen opereren, mede dankzij founders uit de gezondheidszorg, fondsen, een particuliere geefkring en onze enthousiaste bezoekers. Door kleinere budgetten voor cultuur, het mislopen van belangrijke subsidies en eerder opgelopen schade tijdens corona en inflatie, dreigt sluiting. Om 2024 te overleven was er bij de start van de campagne zes ton nodig. Eenzelfde situatie dient zich aan voor 2025. Het museum heeft de begroting voor dit en volgend jaar voor 75 procent rond en is dringend op zoek naar een of meerdere sponsoren.

Benefietmaand

Om het gat verder te dichten wordt oktober opgeroepen tot benefietmaand. Verschillende events worden binnen en buiten het museum georganiseerd, om geld op te halen en de situatie onder de aandacht te brengen bij grote en kleine donateurs. Denk hierbij aan activiteiten tijdens ADE, lezingen in het museum en Selfcare Sunday in samenwerking met Flow Magazine en Psychologie Magazine.

De afgelopen weken spraken prominenten uit de cultuur en ggz hun steun uit, onder hen bevinden zich Thijs Launspach, Freek de Jonge, Saskia Schepers en organisaties als de Nederlandse ggz, MIND en het UMC Utrecht.

Mentale fitheid ā€“ inclusie ā€“ kunst en historie in Ć©Ć©n

Het museum ontvangt jaarlijks 120.000 bezoekers verdeeld over de vestigingen in Haarlem en Amsterdam. 10.000 jongeren komen jaarlijks op bezoek en gaan dit gesprek met elkaar en met zichzelf aan. Cruciaal voor de mentale fitheid van deze generatie. Daarnaast is het een belangrijke plek voor zorginstellingen en biedt het museum werkervaringsplekken voor re-integratiekandidaten.

Als kenniscentrum voor Kunst en Zorg biedt het een unieke combinatie in de collectie, door het tonen van 700 jaar aan historisch erfgoed van de GGZ-sector en Outsiderkunst uit de sector verstandelijk gehandicapten en GGZ.