Marlene Dumas: Open End
Intimiteit. Kissed: een klein, intiem, poëtisch, bijna abstract schilderij van een kussend stel geschilderd door Marlene Dumas. Een kus die op de affiche voor haar expositie in Palazzo Grassi door de stad zwerft, al moet ik lang kijken voor ik er een kus in herken. Een kus van geliefden, gewild, verlangend, vochtig, verrukkelijk.
De expositie van Dumas is persoonlijker dan ooit, misschien doordat in 2021 zowel haar man Jan Andriesse als haar goede vriend Hafid Bouazza overleden. Het besef van de tijd die als een hamer levens stukslaat, is dringend aanwezig. Ze kijkt naar zichzelf als oudere vrouw en in Drunk neemt ze dezelfde pose aan als haar dochter en alter ego op het schilderij The Painter. “Erger wordt het niet”, zegt ze. “Oud, naakt, dronken en vrouw”. De oordelen van de maatschappij samenvattend.
De tijd wordt opgeheven door portretten van haar man, dochter, broer en kleinzoon uit verschillende tijden bij elkaar te hangen. Die Baba (haar oudere broer als baby) draagt een lieflijk lichtblauw pakje, tegen een witte achtergrond. Maar de felle blik in zijn ogen weerspreekt het babyzoete. Ook haar kleinzoon Eden heeft die boze blik naar grote mensen, alsof hij zich nu al moet verweren.
Iemand noemde haar werk beastly en dat is een treffende omschrijving. De verleidelijke werken kennen altijd die onderlaag die door het mooie heen breekt. Iets dat verontrust, de tegenstrijdigheden. “Je kunt de tentoonstelling lezen als een liefdesverhaal,” zegt Dumas in een interview met de Volkskrant. “Ik ben in mijn werk vaak geïnspireerd door literatuur en films. Daarin worden grote thema’s als liefde, politiek en dood verweven in een verhaal. In de beeldende kunst overheerst toch het clichébeeld van de kunstenaar die alleen maar bezig is zichzelf uit te drukken. Terwijl, kunst gaat voor mij ook over het je kunnen verplaatsen in de ander. Ik weet niet of het me gelukt is, maar ik heb me wel op een gegeven moment voorgenomen dat ik schilderijen wilde maken die gaan over die elementaire menselijke dingen” (Bron: Sarah van Binsbergen, Liefde, dood, politiek en porno: bij beeldend kunstenaar Marlene Dumas vind je het in overvloed, De Volkskrant 7 april 2022).
Nu de serie Underground op de expositie hangt, kun je het een samenwerking noemen tussen Dumas en haar vijfjarige dochter Helena. Ze mocht de prachtige zwartwit aquarellen gebruiken als ondergrond en maakte er vrolijke karakters van met rode stippen en neuzen en oren als bloemen. Of ze krast lekker over een gezicht met kleurpotlood.
Opeens is de ‘stijl’ van Dumas geen norm meer, het mengt zich met plezier en vrolijkheid. Met kindervrijheid. Het unieke van Dumas wordt overgenomen door het unieke van een kind, dat hier opeens een gelijke waardering krijgt. En tegelijkertijd schemert het duistere nog door de kinderlijke laag heen.
Een beeld kan veel verschillende dingen tegelijk uitdrukken en de werken van Dumas leven van die dubbelzinnigheid. De titel Open End verwijst naar al die onzekerheden die bij de dood horen. Een leven dat stopt, de oneindigheid, hoe moet het nu verder. Dumas: “De tijd met hen is nu gestopt. We kunnen niet meer gaan zwerven, laat in de nacht”. Tegelijkertijd laat het woord Open End ruimte voor de toekomst.
Ook in Museum van de Geest | Dolhuys in Haarlem is een tentoonstelling gewijd aan het werk van Marlene Dumas: ‘Maar wie ik ben gaat niemand wat aan’.