Tijd van de Wolf
Tijd van de Wolf
Kunstenaar
Tijd van de Wolf is het theatergezelschap rond theatermaker Alexandra Broeder, componist Roald van Oosten en scenograaf Sacha Zwiers.
Met tijd en aandacht
Tijd van de Wolf ziet ziet in de huidige tijd ā met haar oplossingsgerichte oriĆ«ntatie op psychische problemen en economische visie op het menselijk bestaan ā weinig ruimte voor vragen rondom onze existentie en hoe in samenhang met anderen te leven. Hoe mens te zijn tussen hemel en aarde. Daarom creĆ«ert Tijd van de Wolf ruimte en aandacht voor het niet weten, de ontregeling en de verwondering met voorstellingen, performances, gesprekken en rituelen.
Nieuwe kijk op psychische kwetsbaarheid
Tijd van de Wolf nodigt je met The Creature uit om op een andere manier naar psychische kwetsbaarheid te kijken: āWe leven in een tijd waarin steeds meer jongeren vastlopen. Maar hebben we nu te maken met een zieke generatie of een zieke maatschappij? Wat als we deze jongeren als klokkenluiders gaan zien, in plaats van als individuele, geĆÆsoleerde probleemgevallen? Wat brengen zij dan aan het licht. En wat zegt dit over onszelf?ā
Op 18 maart 2023 vond de openingsceremonie van The Creature plaats in Museum van de Geest | Haarlem. De samenwerking is voortgekomen uit het brievenproject The Sheeptown Project (2021/2022) en de productie Engelen (2022).
Huis van Verlangen
In 2023 start Tijd van de Wolf een nomadische plek: Huis van Verlangen. Deze programmalijn is een doorlopende zoektocht naar open en nieuwe ruimtes middels voorstellingen, performances, gesprekken en rituelen – waar nog aandacht is voor het niet weten, de ontregeling en de verwondering. Een plek waar jongeren met een psychische ontwrichting, GGZ-professionals, theologen, filosofen en publiek elkaar ontmoeten. Het artistieke product blijft daarin centraal en is een uitnodiging voor een gesprek over de bredere maatschappelijke, filosofische en spirituele lagen die de problematiek van de jongeren blootlegt.
Parallelle werelden
Naast het werken met kinderen, staat Tijd van de Wolf ook bekend als het betreden van parallelle werelden, waarbinnen het publiek zelf de hoofdrolspeler wordt. Deze werelden overstijgen de grenzen van het theater en kennen veelal een afwijkende tijdsduur. Zo vond Sweet Dreams (2011) plaats tussen zonsondergang en zonsopgang en lag je als publiek de gehele nacht in een bedje in het bos met kinderen die over je waakten. En De Zone (2014) was een ervaring die verspreid over meerdere dagen plaatsvond.
Over Alexandra Broeder
Na een opleiding als theatermaker aan de Toneelacademie Maastricht volgde Alexandra Broeder (Rotterdam, 1978) een driejarig traject bij Frascati in Amsterdam. Vervolgens maakte zij werk voor onder andere Oerol, Bontehond, HAU Berlijn en Over het IJ, en was haar werk regelmatig te gast in het buitenland.
Sinds 2017 ontwikkelt Broeder werk op het snijvlak van kunst en psychiatrie. Centraal binnen dit werk staan de mysterieuze werelden die zij ontwikkelt met jonge performers met een psychische kwetsbaarheid.
Alexandra ontving voor haar werk het het Cultuurfonds Theater Stipendium 2010, de Erik Vos Prijs 2012 voor bijzonder talent onder de nieuwe lichting theatermakers en in 2019 de Gieskes Strijbis Podiumprijs voor haar oeuvre en voor haar werk met jongeren met een psychische kwetsbaarheid in het bijzonder.
Over Sacha Zwiers
Sacha Zwiers (1976) studeerde in 2001 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, richting Theatervormgeving.
Als decor- en kostuumontwerper werkt zij al jaren samen met theatermakers als Tijd van de Wolf, Sadettin KirmiziyĆ¼z/SadettinK en NoĆ«l Fischer /HNTJong. Daarnaast werkt zij voor veel Nederlandse theaterproducenten, waaronder Wunderbaum, Toneelmakerij, Die Hele Ding, Theater Artemis, Frascati producties, Bellevue lunchtheater, Rudolphi Producties, Hollandse Luchten/Doris Vervuurt/Annica MĆ¼ller en Hendrik Aerts/MoOn producties.
Sacha werkt vooral vanuit de intuĆÆtie en zo min mogelijk vanuit het hoofd. Ze probeert als het ware aan te voelen wat een productie nodig heeft. De eerste beelden ontstaan uit schetsen en collages, maar natuurlijk ook naar aanleiding van de gesprekken met de maker. Die beelden vormen vervolgens de bron voor het uiteindelijke ontwerp. Dat uiteindelijke ontwerp is echter niet dichtgetimmerd, het zijn eerder de contouren ervan. Als deze contouren zijn gebouwd, maakt Sacha het werk verder op de vloer. Bouwende, zoekende en vindende. Het zijn de handen die denken, niet het hoofd.
In 2019 ontving zij de Zilveren Krekel voor haar decor- en kostuumontwerp voor Revolutions van HNT/Jong. Verder maakt Sacha maskers. Deze vertegenwoordigen veelal onze voorouders en ons onderbewuste.
Over Roald van Oosten
Roald van Oosten, ooit zanger/gitarist van de legendarische Amsterdamse band Caesar, is een veelzijdig theater- en filmcomponist. In 2019 schreef hij de muziek voor When We Have Sufficiently Tortured Each Other (Martin Crimp / Katie Mitchell) voor The National Theater in Londen.
Naast dat hij onderdeel is van Tijd van de wolf, werkte hij recent samen met Arnold van Bruggen (De Jurk en het Scheepswrak), Belle van Heerikhuizen (Zus van mijn zus), Firma Mes (Gaia Hypothesis), Marjolijn van Heemstra (Nacht Wacht project) en Erik Whien (Slachthuis 5). Zijn stijl varieert van catchy songs tot spookachtige, breed uitgesponnen filmische composities.
Voor het album No Rest For The Alonely van Caesar kreeg Roald van Oosten een Edison nominatie en een Zilveren Harp. In 2017 bracht hij zijn tweede soloalbum uit bij V2 Records: A Stir Is In The Air.