Aardewerk Shinichi Sawada
Met zijn lange vingers maakt Shinichi Sawada langzaam één voor één doornen vast aan zijn aardewerk. Hij houdt van het gevoel van rollende klei tussen zijn vingers. Op een zeer perfectionistische manier maakt hij aardewerken beelden die er uit zien als vriendelijke monsters. Het is vooralsnog onduidelijk of hij een beeld in zijn hoofd namaakt of simpelweg doet wat zijn instinct hem ingeeft op het moment dat hij aan het werk is.
Aardewerk Shinichi Sawada
Hij werkt kalm en ritmisch, zonder aarzelen, wat suggereert dat hij een visie heeft van hoe het aardewerk van Shinichi Sawada er uit komt te zien. Zelfs grote beelden rondt hij af in vier of vijf dagen. Sawada praat nauwelijks; hij communiceert via de kunst. De sculpturen hebben al velen gefascineerd.
Tentoonstellingen
Zijn werk was voor het eerst in Europa te zien tijdens de tentoonstelling ‘Art Brut Japonais’ in Parijs (2008-2009). Nog meer faam oogstte Sawada door zijn deelname aan de Biënnale van Venetië (2013). Zijn werk is o.a. opgenomen in de collecties van Museum van de Geest en Collection de l’Art Brut.
Andere tentoonstellingen
Sawada’s werk is vooral op bekende en grote tentoonstellingen te zien geweest, van over de hele wereld. Voorbeelden hiervan zijn de Venice Biënnale, George Kolbe Museum (Berlijn) en bij ‘The Doors of Perception’ in Frieze New York. Ook is zijn werk onderdeel van verschillende collecties, waaronder Collection de l’Art Brut, Lausanne; The Abcd Collection, Paris; and Halle Saint Pierre, Paris, en natuurlijk Museum van de Geest.