ma 3 t/m za 8 juni 2024

Week van de mentale gezondheid: missie mentaal

Locatie: Haarlemma 3 t/m za 8 juni 2024

Van 3 t/m 8 juni is het de landelijke Week van de Mentale Gezondheid. Missie Mentaal, een initiatief van netwerk Alles is Gezondheid, brengt alle activiteiten gericht op het welzijn van jeugd en jongeren samen. Museum van de Geest sluit aan op deze week met een gratis openstelling op woensdag voor ouders/verzorgers en een nieuw kunstwerk van Mignon Nusteling.

Museum van de Geest zet zich dagelijks in voor het bespreekbaar maken van mentale gezondheid. Tijdens deze belangrijke week is er extra aandacht voor jongeren en opent Museum van de Geest op woensdag haar deuren gratis voor ouders, verzorgers en grootouders. Dit biedt hen de mogelijkheid om samen met de jongere generatie het gesprek aan te gaan over het kunstwerk tussen je oren met kunst als gesprekspartner. Met behulp van de routes voor jeugd en jongeren maken ze hun eigen Gebruiksaanwijzing, zodat iedereen weet hoe zij het beste met je om kunnen gaan.

Bijzonder deze week is de lancering van een nieuw kunstwerk door kunstenaar Mignon van Studio Stout op donderdag 6 juni.
Het kunstwerk, een jas vervaardigd uit steengruis, symboliseert de ‘dunste muur’ in het historische Dolhuys en nodigt uit tot gesprekken over de stigma’s rondom mentale gezondheid.

Meer informatie over de actie op woensdag bij Museum van de Geest vind je hier.

WEEK-MentaleGezondheid-STAPEENKEERINMIJNSCHOENEN

Missie Mentaal nodigt samen met partners  iedereen uit de wereld te ervaren vanuit het perspectief van iemand anders. Dat is nodig. Want Nederland staat hoog op de ranglijst van gelukkigste landen, maar het aantal mensen met mentale klachten blijft stijgen. Door in elkaars schoenen te stappen, kunnen we elkaar leren begrijpen, stigma’s doorbreken en ontdekken wat echt nodig is om veerkrachtiger te worden.

Meer informatie over het landelijke programma en de activiteiten is te vinden op Missie Mentaal.