Word Up gelanceerd op Nova College

17 februari 2022

Hoe gaat het nu écht met jou? Woensdagmiddag is op het Nova College in Haarlem het project Word Up gelanceerd. Met verschillende gastsprekers en een zaal vol studenten werd de aftrap gegeven voor het project waarmee GGD Kennemerland en Museum van de Geest geestelijke gezondheid onder jongeren bespreekbaar willen maken.

Tijdens de kick-off werden studenten en gasten welkom geheten door Annemieke van Ede, directeur van het Nova College. Daarna was het woord aan Jelle Buijtendijk, regionaal projectleider suïcide-preventie bij de GGD Kennemerland, en de initiatienemer van Word Up. Met en zeer persoonlijk gedicht gaf Buijtendijk meteen het goede voorbeeld aan de studenten en volwassenen in de zaal. De plannen van Museum van de Geest werden toegelicht door Jessica Belles, adjunct-directeur van de culturele instelling.

Eén van de studenten kreeg de eer het online platform live te zetten. Spoken word-artiest, Elten Kiene, gaf een voorproefje van wat studenten kunnen verwachten wanneer ze deelnemen aan Word Up. ‘Wat zou je op school willen veranderen’, vroeg hij aan het publiek en hij vertelde openhartig over zijn eigen onzekerheden.

De mentale gezondheid van jongeren staat onder grote druk. Uit de landelijke jeugdmonitor blijkt dat veel jongeren worstelen met sombere gevoelens of suïcide. Praten over hoe het echt met je gaat, helemaal als het gaat over negatieve gedachten, vinden veel jongeren enorm lastig. Daarom hebben de GGD Kennemerland en Museum van de Geest hun handen ineen geslagen in een poging jonge mensen aan de praat te krijgen over hun (donkere) gevoelens.

Bekijk hier het online platform: Word Up.