Gratis museumbezoek voor vluchtelingen in Nederland

16 mei 2023

Welkom in het Museum stelt 200.000 museumtickets beschikbaar voor mensen met een vluchtachtergrond. Zowel vluchtelingen als de vrijwilligers die hen begeleiden kunnen hierdoor samen gratis een bezoek brengen aan ruim 135 musea in heel Nederland. Ook aan het Museum van de Geest, zowel in Haarlem als Amsterdam.

Kennismaking met Nederlandse kunst en cultuur
Welkom in het Museum is op initiatief van VluchtelingenWerk Nederland, de VriendenLoterij en het Cultuurfonds. Opgezet om vluchtelingen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de geschiedenis, kunst en cultuur van Nederland. Een plezierig uitje en steun in de rug bij de integratie en inburgering van mensen die in Nederland veiligheid zoeken en een (tijdelijk) bestaan opbouwen.

Toegankelijk voor iedereen
Bestuursvoorzitter VluchtelingenWerk Nederland Frank Candel: “Met veel genoegen slaan wij de handen ineen met de Nederlandse musea. Iedereen is op zoek naar positieve inspiratie in zijn of haar leven. Dat geldt zeker ook voor vluchtelingen. Kunst kent geen grenzen, kunst is vrijheid en moet voor iedereen zo toegankelijk mogelijk worden gemaakt. Met onze vrijwilligers ondersteunen wij vluchtelingen in het vinden van hun weg in Nederland. Het is geweldig dat we nu ook de musea voor hen toegankelijk kunnen maken, samen met de VriendenLoterij en het Cultuurfonds.”

Meer informatie: welkominhetmuseum.nl.