De bijzondere reis van Kiki Ho

26 oktober 2022

Eerder in dit jaar nam Kiki Ho contact met ons op. De Amsterdamse zou een bijzondere reis maken. Enerzijds als rouwverwerkingsproces, maar ook om iets te ondernemen om het stigma rondom mentale divergentie te bestrijden. Ze vond een doel, reisgenoten en bovenal troost. Tegelijkertijd startte ze een crowdfunding actie, om €10.000 te kunnen doneren aan Museum van de Geest | Outsider Art.

Lees hieronder het verhaal van Kiki.

2500 km te paard - voor mentale gezondheid

“In april dit jaar begon ik aan een lange reis van Noord Italië naar Kaap Finisterre, in Spanje. Voor meer dan 2500 kilometer trokken mijn paard en ik, samen met de Schotse Louis Hall, door het hart van Europa heen om geld in te zamelen voor Museum van de Geest. De aanleiding van deze omvangrijke tocht was het verlies van mijn liefste en enige zus.

Zij was een uitzonderlijk intelligente, creatieve en gevoelige jonge vrouw, maar bovenal een buitengewoon getalenteerde kunstenaar. Vorige jaar rond deze tijd stapte zij uit dit leven. Na maanden van intense rouw besloot ik, ook voor mijn eigen mentale gesteldheid, mijn baan op te zeggen, alles in Nederland achter te laten en op het paard te stappen.

Daar waar in het drukke Amsterdam geen plek voor was, bood deze tocht volop tijd en ruimte voor allerlei soorten gevoelens en gedachtes. Ik voelde de aanwezigheid van mijn zus en zag haar in boomtakken, schaduwen of stapelwolken. En hoewel mijn wereldbeeld voorheen zeer zwartgallig was, heeft deze reis, haast tegen mijn wil in, daar verandering in gebracht: de bijzondere mens-dier relatie die ik heb mogen ervaren, de hartelijke gastvrijheid van vreemden en de overweldigende schoonheid van de natuur won het regelmatig van de depressie.

Naast dat deze onderneming deel uitmaakte van een bepaald rouwverwerkingsproces, wilde ik graag iets ondernemen om het stigma rondom mentale divergentie te bestrijden. Door mentale divergentie enkel te medicaliseren ontstaat er een restrictief, negatief discours waarin psychische kwetsbaarheid voornamelijk als ‘ziekte’ wordt bestempeld.

De marginalisatie en sociale exclusie dat dit negatieve stigma teweegbrengt is zeer schadelijk, wellicht soms nog wel schadelijker dan de originele kwestie. Om deze reden besloot ik om geld in te zamelen voor Museum van de Geest, een organisatie die de veelzijdigheid van de geest niet alleen onderzoekt maar ook víért.

Via interactieve tentoonstellingen, educatieve programma’s en de gerenommeerde collectie Outsider Art nodigt Museum van de Geest je uit om je af te vragen wat normaal is, wie normaal is, of dat er überhaupt zoiets als normaal is: zeer belangrijke vragen, die uiteindelijk een de-stigmatiserend effect op mensen hebben. Voor een dergelijke de-stigmatisering zal ik altijd voor mijn zus blijven strijden, met of zonder paard”.

Ook ambassadeur worden?

Wij willen Kiki ontzetten bedanken voor het delen van haar prachtige, kwetsbare en indrukwekkende verhaal, maar zeker ook voor de fantastische donatie die zij voor ons museum heeft kunnen ophalen. Samen gaan we kijken waar we deze donatie aan gaan besteden, in nagedachtenis van haar buitengewoon getalenteerde zus. Wil je meer lezen over de crowdfunding actie? Of ben je benieuwd naar meer achtergrondinformatie? Kijk dan op 2500 km on Horseback – For Mental Health.

Het Museum van de Geest is een particulier gefinancierd museum en ontvangt geen subsidie van de overheid. Een actie zoals dat van Kiki is dan ook van wezenlijk belang. Wil jij met een verglijkbare actie meehelpen om het succes van dit prachtige museum verder uit te bouwen? Er zijn verschillende manieren om het museum zowel als particulier of als zakelijk partner te ondersteunen. Daarbij ontvang je een tegenprestatie op maat.

Wat kun jij voor een inclusieve samenleving betekenen en wij voor jou? Via Steun Museum van de Geest ontdek je de mogelijkheden. Liever direct contact over jouw idee? Stuur dan een e-mail naar development@museumvandegeest.nl.