William Dawson (1901-1990) groeide op in het landelijke Alabama op de boerderij van zijn grootvader. Samen met zijn vrouw kwam Dawson naar Chicago om daar aan het werk te gaan als distributeur. Rond zijn pensioen schreef hij zich voor het eerst in voor kunstlessen, die bevielen hem niet. In zijn kleine thuisstudio ging hij zelf aan de slag.
Dawson begon met het creëren van sculpturen uit gevonden houten en voegde later schilderijen toe aan zijn repertoire. Wat opvalt is de indringende blik van zowel de mens- als dierfiguren, voortkomend uit Dawson’s herinneringen aan het leven op de boerderij en in de stad. Diep toegewijd aan zijn werk, creëerde Dawson elke dag een nieuw werk en vulde zo zijn huis met sculpturen waar hij naar refereerde als ‘zijn vrienden’.
Nadat een lokale bibliotheek in Chicago een kleine tentoonstelling organiseerde, werd elk sculptuur en schilderij van de kunstenaar verkocht. Later is het werk van Dawson tentoongesteld in o.a. de reizende tentoonstelling ‘Black Folk Art in America, 1930-1980’, waar hij tijdens de opening de presidentsvrouw Nancy Reagan aan de arm nam en rondleidde langs de werken. Na zijn dood organiseerde Intuit in 2006 een grote solo-tentoonstelling van Dawson met ruim 250 van zijn werken.
Lees de catalogus ‘Chicago Calling: Art Against the Flow’ online via ISSUU.