Vrijwilligers Museum van de Geest winnen Van Gogh Museum Edition

19 mei 2023

De vrijwilligers van Museum van de Geest winnen met de ‘Van Gogh Museum Edition’ een bijna niet van echt te onderscheiden Van Gogh. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan beloont het Van Gogh Museum in samenwerking met de VriendenLoterij maar liefst 50 mensen die iets bijzonders doen voor hun buurthuis, vereniging of stichting. De vrijwilligers van Museum de Geest, ruim 70 in totaal, zijn als groep één winnaar. Op vrijdag 19 mei is het kunstwerk in Haarlem feestelijk overhandigd aan onze vrijwilligers.

Samen zijn we goud waard
Het Van Gogh Museum motiveert: “Net als van Gogh bewijzen de vrijwilligers van Museum van de Geest de kracht van ‘anders’ zijn. Zij zijn de dragers van het museum en een verrijking van het team. Dankzij hen krijgt het museum de Museum Edition van Boulevard de Clichy: Parijs, maart-april 1887″. Het kunstwerk is zowel aan de voor- als achterkant gelijk aan het origineel, inclusief de lijst, maar dan 3d geprint. De replica is laag voor laag opgebouwd, waardoor de details van het schilderij prachtig tot hun recht komen.

Elkaar helpen, zonder oordeel
De vrijwilligers van Museum van de Geest zijn voorgedragen door Marcel van Heck, voormalig lid van de Raad van Toezicht. In zijn motivatie legt hij een verband tussen de relatie van Vincent van Gogh en zijn broer Theo en de vrijwilligers van het museum: “De relatie van Vincent met zijn broer Theo is ontroerend. Theo die zijn broer mentaal en financieel blijft steunen. Hoe ga je om met een persoon die bij voorkeur buiten de lijnen werkt en leeft? Deze relatie raakt de kern van Museum van de Geest en de vrijwilligers die zich hiervoor inzetten”.

Directeur Hans Looijen: “Wij zijn ontzettend trots op onze vrijwilligers. Zij hebben deze prijs dik verdiend! Vrijwilligers dragen onze waarden; zij ondersteunen anderen werkervaring op te doen en ontvangen ons publiek. Het verband tussen de zorg van Theo van Gogh voor zijn broer Vincent én ons museum, is heel interessant. Museum van de Geest maakt met culturele programma’s mentale gezondheid bespreekbaar. Een zeer actueel thema waar wij samen met onze vrijwilligers een bijdrage aan leveren. Fantastisch dat hun werk wordt beloond met de ‘Van Gogh Museum Edition’.”

Boulevard de Clichy: Parijs
De Boulevard de Clichy is één van de grote straten in de Parijse kunstenaarsbuurt Montmartre. Van Gogh schilderde het kruispunt dat hij vaak passeerde. Rechts, net buiten beeld, begon de rue Lepic waar hij woonde met zijn broer Theo. In Parijs kwam Van Gogh in aanraking met de nieuwste kunst van zijn tijd, het impressionisme en het neo-impressionisme. Geleidelijk ging hij daardoor lichtere kleuren gebruiken. Ook experimenteerde hij met uiteenlopende schildertechnieken. Zijn schildertoets, met veel naast elkaar geplaatste streepjes verf, verraadt de invloed van deze kunststromingen. In dit werk probeerde hij bovendien verdunde olieverf uit.