11 januari 2018

Maandag 15 januari is Blue Monday

Het is weer zover, de meest deprimerende dag van het jaar komt eraan. Althans, volgens de geestelijk vader van ‘Blue Monday’, de Britse psycholoog Cliff Arnall. Dit jaar valt deprimaandag op 15 januari.

Ondanks de felle kritiek op Arnall’s theorie afkomstig uit academische kringen wordt er ieder jaar veel aandacht aan zijn ideeën besteed. Het begrip Blue Monday, ofwel deprimaandag, is al aardig ingeburgerd en verschillende organisaties haken er op in.

Dit jaar organiseert MIND, een organisatie die als missie heeft de psychische gezondheid in Nederland te verbeteren, de MIND Blue Monday Run. Op verschillende plekken in het land vinden er sponsorlopen plaats met als doel aandacht te vragen voor depressie. En om geld op te halen voor betere hulp.

Niet zo sportief? In het kader van ‘Rondje Kunst’ heeft de Toneelschuur met de Bibliotheek Zuid-Kennemerland een avond georganiseerd over ‘geluk’ in de literatuur. Met interviews met en minicolleges door schrijver Kees ’t Hart, assistent-professor Esther Op de Beek en psycholoog Thijs Launspach. En intermezzo’s door de acteurs van de theatervoorstelling Geluk (regie Nina Spijkers).

Het idee van een Blue Monday is ontstaan in 2005. In dat jaar bedacht de Britse psycholoog een formule waaruit aftelezen valt dat de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Factoren die hierbij meespelen zijn mislukte goede voornemens, donkere dagen, slecht weer en een vakantie die nog ver weg ligt. Daarnaast is maandag voor veel mensen het begin van de werkweek.

Wat vind jij van de Blue Monday-theorie?

Delen
Cookie toestemming
We gebruiken cookies op onze website, lees meer over ons cookie en privacy beleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites
Marketing cookies: deze cookies worden gebruikt om onze bezoekers relevante marketing informatie te tonen