Feestelijke lancering lesprogramma de Bovenkamer over mentale gezondheid

23 mei 2023

Tijdens de European Mental Health week lanceerde Wethouder Cultuur Diana van Loenen samen met leerlingen van ROC Mondriaan Den Haag de digitale Bovenkamer in het Museum van de Geest in Haarlem. Als het aan jongeren ligt, krijgen zij op school standaard les over mentale gezondheid (bron: NPO3). Museum van de Geest zet vanaf komend schooljaar kunst en cultuur in om mentale gezondheid voor jongeren laagdrempelig bespreekbaar te maken in een nieuw digitaal lesprogramma.

De mentale gezondheid van jongeren staat al geruime tijd onder druk en corona heeft dit zichtbaar verergerd. Recente cijfers van het RIVM laten na de coronacrisis nog geen daling zien. In de digitale ‘Bovenkamer’ van Museum van de Geest spelen leerlingen met klasgenoten verschillende games om hun emoties en gedachtenpatronen te leren kennen. Zo wordt er geswiped met kunst in de discussie over wat eigenlijk ‘normaal’ of ‘gek’ is en maken ze een soundscape van hun binnenwereld om de ander te laten ervaren hoe zij zich voelen. De Bovenkamer is geschikt als lesprogramma voor leerlingen van 15-20 jaar op het MBO en middelbare scholen en is mogelijk gemaakt door Fonds 21, Kickstart Cultuurfonds en de Nationale Wetenschapsagenda.

Lancering de Bovenkamer

Wethouder Cultuur Diana van Loenen had samen samen met leerlingen van ROC Mondriaan Den Haag de eer om de digitale Bovenkamer in het Museum van de Geest in Haarlem officieel te lanceren. Ook op het podium spoken word-artist Elten Kiene, fan van het cultuurprogramma: “Ik gun iedereen om zijn of haar eigen authentieke manier te vinden om je emoties te uiten en voor je mentale gezondheid te zorgen. Voor mij is dat schrijven en spoken word. Dit lespakket helpt je te verkennen op welke manier jij je kunt uiten”.

Daarnaast liet Joshua Nolet, leadzanger van de populaire band Chef’Special, tijdens de feestelijke lancering zijn eigen binnenwereld horen met behulp van de soundscape uit het lesprogramma en zong hij onder begeleiding van toetsenist Wouter Heeren de song To All The People That I Know, met een songtekst dat Joshua uit de diepste duisternis naar het warmste licht trok.

Leerkrachten en leerlingen die het lesprogramma al kennen uit de pilots, vertelden tijdens de lancering over hun ervaringen. Daarna konden aanwezigen direct zelf aan de slag met het programma en beleven hoe kunst en cultuur het gesprek over mentale gezondheid verrijkt.

Ben je klaar om jouw leerlingen mee te nemen op een boeiende reis door de Bovenkamer en ze te voorzien van de tools en inzichten die ze nodig hebben om een gezonde geest te cultiveren? Bestel vandaag nog het lesprogramma van het Museum van de Geest en geef jouw leerlingen een onvergetelijke leerervaring:

Ik wil het lespakket