12 december 2016

Interview: Marc Mulders over inspiratie en samenwerking

Speciaal voor Ria Mul maakt Marc Mulders kijkdozen om na te schilderen, met betekenisvolle objecten en afbeeldingen. Naar aanleiding hiervan maakte zij zelf of samen met Mulders schilderijen van Adam en Eva in het Paradijs. De tijdelijke tentoonstelling (t/m 8 januari) ‘Maskerade’ in Het Dolhuys toont verschillende werken van hem, Ria Mul en het duo samen. Hoe kwam deze bijzondere samenwerking tot stand en wat vindt Mulders van zijn verkiezing tot Kunstenaar van het Jaar? Wij stelde hem een aantal vragen.

 
Hoe ben je in contact gekomen met kunstenares Ria Mul en Atelier Artenzo?
Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van mijn buurthuis ‘De Boomtak’ initieerde buurtbewoonster Esther de Raad een project om buurtgenoten een omheining van een bouwplaats kleur te geven. Haar credo was “samenwerken”: kunstenaars die samen met kinderen van de basisschool, middelbare school en het buurthuis bezoekers hun talenten aaneen smeden. Ik wist van atelier Artenzo, wilde al langer daar een keer binnen lopen, en dit was voor mij het zetje wat ik nodig had om aan te bellen en te vragen of ik met schilders van Artenzo deze opdracht zou mogen realiseren.

Je zoekt regelmatig de samenwerking op met andere kunstenaars, wat brengt de samenwerking met Ria Mul jou als kunstenaar?
Naast het enigszins solitaire kunstenaarschap in het atelier is het voor mij van belang, en weldadig, verbanden te smeden met anderen, kruisbestuivingen te ondergaan en samenwerking te initiëren. (Ik wil dan ook in een volgend leven in een pop band … ) Mijn samenzijn, want zo ervaar ik het; een samen-zijn-, met Ria, en met Albert en de andere begeleiders bij Artenzo, ervaar ik als een bijeenkomst zoals in een popband; samen maak je nieuwe melodieën, samen sta je sterk; samen maak je een klank die ver, verder draagt….

Een kracht van Outsider Art is de originaliteit, wat maakt Outsider Art verder interessant?
Outsider Art is interessant omdat de kunstenaars vrij zijn van ‘pose gedrag’, financieel gewin, carrière drang en andere ruis. Het zijn allemaal bijzaken die menig ‘beroepskunstenaar’ ontsiert. Ze hebben geen dubbele agenda’s maar gewoon een agenda; de wil om gedachten en verlangens te kleuren en te documenteren .
Wat hoop je dat de bezoekers in de werken van jou en Ria Mul ontdekken? Met welk gevoel moeten zij naar huis gaan?
Geïnspireerd. Net zoals een goede popsong je blijft belagen in je hoofd en hart.

Je bent onlangs uitgeroepen tot Kunstenaar van het Jaar, wat betekent deze prijs voor jou?
De prijs betekent voor mij dat nogal wat mensen mijn werk waarderen en ook de bijbehorende uitspraken over spiritualiteit en natuur-lyriek lezen. Dat doet goed, het ontroert mij. Zeker omdat ik ook vaak in de media door critici juist om die uitspraken zeer bekritiseerd ben.

Dit jaar opende Koningin Maxima ons Outsider Art Museum in de Hermitage in Amsterdam, wat vindt je van deze ontwikkeling?
Koningin Maxima heeft mijn glas in loodraam ‘AMOR PROXIMI-AMOR DEI’ voor het Oranjefonds destijds onthuld. Ik weet hoezeer zij de verbeelding, transitie en poëzie in het leven omhelsd. Ook zij laat zich ontroeren door het waarachtige, het eerlijke en het betekenisvolle.

Delen
Cookie toestemming
We gebruiken cookies op onze website, lees meer over ons cookie en privacy beleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites
Marketing cookies: deze cookies worden gebruikt om onze bezoekers relevante marketing informatie te tonen