Tijdens de Haarlemse Herfst presenteert museum het Dolhuys een bijzondere installatie over de geest in de achttiende-eeuwse Regentenkamer. Het thema van de Haarlemse Herfst is dit jaar ‘Verborgen Kamers’. De Regentenkamer, die normaal gesproken niet toegankelijk is voor het publiek, zal dit weekend haar deuren open met als pronkstuk de ‘in-situ’ installatie van de kunstenaars Bonno van Doorn en Simon Wald-Lasowski.
Wat is de geest eigenlijk? Is de geest niet gewoon een mythe, net zoals aliens? Met hun installatie proberen Van Doorn en Wald-Lasowski een weg te vinden in deze kosmische puzzel. Zij laten zich inspireren door de verborgen verhalen in de rijk versierde Regentenkamer met de decoratieve behangschilderingen van de Haarlemse schilder Jan Augustini. Dit werk is te zien tijdens de Haarlemse Herfst op 29 en 30 september. De opening vindt plaats op vrijdag 28 september van 16.00 tot 18.00 uur in het museucafé.
Het Dolhuys werkt deze Haarlemse Herfst samen met het Sugar Pop Institute, een nomadisch hedendaags kunstinitiatief die opereert vanuit Haarlem. Ralph de Jongh, Marianne Hotske Hamersma en Manique Hendricks vormen het team van Sugar Pop Institute. Zij brachten Van Doorn, Wald-Lasowski en het Dolhuys samen.
Let op: Het Dolhuys is vrijdag geopend tot 18.00 uur.
De kunstenaars
Bonno van Doorn (1977, NL) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Hij exposeerde o.a. met OBVIOUSLY in 1646 (Den Haag), The Painted Bird in Marres (Maastricht) en BRIGHT in Cultuurcentrum Mechelen (België). Van Doorns beelden zijn specifiek en abstract, vertrouwd en vreemd. In samenhang met elkaar vormen ze zeer persoonlijke verzamelingen van vorm, kleur en visuele associaties, in een taal waar woorden tekort schieten.
Simon Wald-Lasowski (1980, FR) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Hij exposeerde o.m. met De Dingen in Stroom (Den Haag) en Do Camels Dream of Snow? in Foam Mercatorplein Gallery (Amsterdam). Simon is gefascineerd door de obsessieve accumulatie en verwerving van goederen die door de consumptiemaatschappij worden aangemoedigd. Door ogenschijnlijk waardeloze gemeenschappelijke objecten te omhelzen en hun trivialiteit te verheerlijken, brengt hij het absurde naar voren in het alledaagse en geeft hij commentaar op diepzinnige kwesties van de menselijke conditie.
