Democracy op de Biënnale in Venetië

19 april 2022

Museum van de Geest maakt dit jaar op de Biënnale van Venetië haar debuut met de pop up-tentoonstelling ‘Democracy’. De Biënnale van Venetië staat deze editie in het teken van ‘How will we live together?’ en wordt gecureerd door Cecilia Alemani. De kunstmanifestatie opent donderdag en is te bezoeken van 23 april t/m 27 november 2022.

In het trappenhuis van het statige Palazzo Mora vind je een vertaling van de tentoonstelling ‘Democracy’ die nu is te zien in Museum van de Geest | Outsider Art. Geïnspireerd op de visie van Jan Hoek’s Outsiderwear laat modeontwerper en curator Duran Lantink de talenten van insiders en outsiders samensmelten. In deze tentoonstelling krijgt iedereen een stem. Zowel in Venetië als in Amsterdam schitteren de interactieve video-installaties van Theater LeBelle en ook in het Palazzo Mora kan het publiek haar eigen visuele wereld creëren.

In 2013 exposeerde de Japanse kunstenaar Shinichi Sawada, zijn keramische beelden op de Biënnale Arte. Een groot deel van de Biënnale was gewijd aan Outsider Art, wat leidde tot een doorbraak van deze stroming in de internationale kunstwereld. Door de toegenomen interesse naar Outsider Art en de groeiende collectie Outsider Art van het Museum van de Geest, kon in maart 2016 het eerste Outsider Art museum van Nederland worden gerealiseerd. Koningin Máxima opende dit museum in een nieuwe museale ruimte in de voormalige Hermitage Amsterdam.

De Biënnale van Venetië (Italiaans: Biënnale di Venezia) is een toonaangevende internationale kunstmanifestatie die sinds 1895 tweejaarlijks in de zomermaanden van juni tot november, in Venetië wordt gehouden. De Museum van de Geest presentatie ‘Democracy’ is te zien in Palazzo Mora als onderdeel van Personal Structures van the European Cultural ECC. Toegang is gratis. Tot 3 september 2022 is de tentoonstelling Democracy te zien bij Museum van de Geest | Outsider Art, gevestigd in het museumgebouw aan de Amstel, de voormalige Hermitage.