Democracy

Duran Lantink x Theater LeBelle, initiated by Outsiderwear

Amsterdam
vr 24 september 2021 t/m zo 28 augustus 2022

Voor de tentoonstelling DEMOCRACY liet modeontwerper en gastcurator Duran Lantink zich inspireren door de Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol en geeft hij ‘outsiders’ een podium voor hun talent, met werk van onder andere Bea Otte, Victor Crepsley en Lantink zelf.

Creatieve broedplaats

Dansend kon je de creatieve broedplaats, waar LeBelle-dansers gekleed door de modeontwerper je welkom heetten op twee grote schermen. De interactieve installatie van dansgroep LeBelle was één van de topstukken in de tentoonstelling. Samen met hen maakte modeontwerper Duran Lantink ook de Stardom Film.

The Factory

Het decor van de tentoonstelling was een creatieve interpretatie van de studio van Warhol. In de uitzinnige entourage in New York ontving Warhol in de jaren zestig zowel supersterren als excentrieke outsiders. De outsiders liften mee op hun beroemdheid.

Net als Warhol zette Lantink zijn beroemdheid in en liet The Factory van Warhol herleven met nieuwe supersterren, waar de bezoeker zelf iets aan de tentoonstelling mocht toevoegen. Lantink werkte hiervoor samen met Jan Hoek, oprichter van Outsiderwear, een project waarin getalenteerde outsider kunstenaars samenwerken met opkomende of reeds succesvolle mode ontwerpers, streetwear labels en kunstenaars.